Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/214
Kosterfärjan 4 i Strömstad 2010-08-13
Kosterfärjan 4 i Strömstad 2010-08-13
Foto: Bertil Jansson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 2008, S126
  Byggd 1957
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 36
  Registernr 10956
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8871558
  Signal SJBC
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,99 meter 27,99 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,14 meter
  Djupgående - 2,31 meter
  Brt/Nrt 150/12 104/31
  Maskineri 3 x Volvo Penta 1 x Volvo Penta D16
  Effekt 360 hk, 264 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 150 passagerare 12 passagerare
   12 personbilar -
  Historik
  1957 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/214 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Vrångholmen - Instön, Bohuslän.
  ? Flyttad till leden Kolhättan - Svanesund, Bohuslän.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1978 Flyttas till leden Torsö - Sundsören, Vänern som reservfärja.
  1979 Såld till Å. E. Bohlin, Stockholm och omdöpt till Arven.
  1983 Såld till STC Finans AB, Stockholm för 265.000 SEK och omdöpt till Bettania.
  1985 Omdöpt till Betania.
  1986 Såld till Fortos Finans AB, Stockholm.
  1988 Såld till Landberg Entreprenad AB, Djurhamn.
  1993 Såld till Nybergs Entreprenad AB, Visby.
  1999 Såld till Vindkompaniet i Hemse AB, Burgsvik.
  2001-10-01 Såld till NEG Micron Sverige AB, Hemse.
  2003-06-05 Såld till Sandinge Bogsering & Sjötransport, Lysekil.
  2004-02-04 Såld till Vrångö Transport AB, Vrångö och omdöpt till Sandraia.
  2006 Ombyggd vid Skärhamns Slip & Mekaniska Verkstad AB, Prosteviken, Skärhamn.
  2007-07-01 Såld till Koster Marin AB, Sydkoster och omdöpt till Kosterfärjan 4. Fortsatt ombyggnad vid Skärhamns Slip & Mekaniska Verkstad AB, Prosteviken, Skärhamn. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16, 550 hk, 404 kW, installeras.
  2009 Ombyggnaden återupptas. Ny styrhytt monteras i fören, styrhytten har tidigare suttit på linfärjan Lee-Flora.
  2010-02 Insatt i trafik.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vrångö Transport AB
Tillbaka till Koster Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.