Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Harry Hjörne
Kungshatt vid Smedslätten, Stockholm 2017-09-20
Kungshatt vid Smedslätten, Stockholm 2017-09-20
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1990, S18
* Redaren 5/1990, S21
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-06-04, PN
* Björn Österman, EMA 2009-10-18, KN
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2009-11-26, KN
* Båtologen 3/2016, S187
* Båtologen 5/2016, S323
* Sveriges Skeppslista 2005, S120
* Sveriges Skeppslista 2006, S124
  Byggd 1971
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1051
  Registernr 11205
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFCW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,65 meter 27,65 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,80 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 45/23 94/48
  Maskineri - 2 x Volvo Penta D12D-B MH
  Effekt - 800 hk, 588 kW
  Toppfart - 20 knop
  Kapacitet - 196 passagerare
  Historik
  1971-05 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Harry Hjörne till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1980 Såld till Utö Sjötaxi AB, Utö och omdöpt till Mysing. Trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1982 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11 M01S, 533 hk, 392 kW, installeras.
  1989 Såld till AB Smögentrafik, Smögen för 2,35 milj SEK och omdöpt till Smögenö. Trafik i Bohusläns mellersta skärgård.
  1990-07-04 Får motorstopp utanför Lysekil med 60 passagerare ombord. I den hårda blåsten börjar man driva mot klipporna som bara är 500 meter bort. När man bara har 150 meter från land kommer KBV 244 till undsättning. Man bogserar fartyget till Lysekils norra hamn.
  1990 Omdöpt till Hållö.
  1991 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 2,75 milj SEK och omdöpt till Sjösala af Stafsnäs. Trafik i Stockholms skärgård.
  1991 Omdöpt till Sjösaga.
  1996-03-27 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11 54M22V, 732 hk, 538 kW, installeras vid Museiekajen, Stockholm. Maskinerna som är begagnade och tillverkade 1989 har tidigare suttit i m/s Södertörn.
  2004-04-02 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12D-B MH, 800 hk, 588 kW, installeras av Ullmek, Säbyviken.
  2007 Ombyggd och handikappanpassad av Ullmek vid Minörhamnen, Rindö under vintern/våren. Fördäcket och entrédörren sänks. En hydralisk landgång samt en elektronisk informationsskylt monteras. Dessutom byggs en handikappanpassad toalett av HBV Fartygsinredningar, Nacka. Åter i trafik i juni 2007.
  2009-10-14 Såld till Cascad Rederi AB, Runmarö.
  2014 Uthyrd till Rederi Mälarstaden AB, Västerås. Trafik i Mälaren.
  2016-03-03 Såld till Rederi Mälarstaden AB, Västerås. Trafik i Mälaren.
  2016-08-01 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm och omdöpt till Kungshatt. Trafik på traden Klara Mälarstrand - L:a Essingen - Tappström för SL.
  2016-08-22 Premiärtur.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Cascad Rederi AB
Tillbaka till Rederi Mälarstaden AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1646 fartyg, 887 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.