Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Harry Hjörne
Kungshatt vid Smedslätten, Stockholm 2017-09-20
Kungshatt vid Smedslätten, Stockholm 2017-09-20
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-06-04, PN
* Björn Österman, EMA 2009-10-18, KN
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2009-11-26, KN
* Boghammar Marin, WEB, Orderbok, 2019-05-22 PN

* Göteborgsposten 1971-03-12
* Göteborgs-Tidningen 1971-05-01
* Arbetet Västsvenska Editionen 1971-05-06
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-05-06
* Göteborgsposten 1971-05-06
* Göteborgsposten 1980-12-31
* Göteborgsposten 1981-01-23
* Göteborgsposten 1981-02-09
* Bohuslänningen 2014-05-15 (1989-05-17)

* Båtologen 2/1981, S103
* Båtologen 2/1989, S80
* Båtologen 4/1991, S173
* Båtologen 5/1991, S225
* Båtologen 6/1991, S276
* Båtologen 1/1992, S30
* Båtologen 4/1995, S156-157
* Båtologen 6/2009, S387
* Båtologen 3/2016, S187
* Båtologen 5/2016, S323
* Länspumpen 2/1989, S13
* Redaren 3/1990, S18
* Redaren 5/1990, S21
* Redaren 3/1991, S18
* Redaren 4/1991, S19
* Skärgårdsredaren 4/2015, S9
* Ångbåten 71/1989, S20

* Sveriges Skeppslista 1971, S70
* Sveriges Skeppslista 1972, S68
* Sveriges Skeppslista 1973, S68
* Sveriges Skeppslista 1976, S44
* Sveriges Skeppslista 1977, S40
* Sveriges Skeppslista 1978, S38
* Sveriges Skeppslista 1979, S42
* Sveriges Skeppslista 1980, S42
* Sveriges Skeppslista 1981, S46
* Sveriges Skeppslista 1982, S64
* Sveriges Skeppslista 1983, S68
* Sveriges Skeppslista 1984, S68
* Sveriges Skeppslista 1985, S70 428 kW
* Sveriges Skeppslista 1986, S70
* Sveriges Skeppslista 1987, S70
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S74
* Sveriges Skeppslista 1990, S102
* Sveriges Skeppslista 1991, S110
* Sveriges Skeppslista 1992, S112
* Sveriges Skeppslista 1993, S110
* Sveriges Skeppslista 1994, S108
* Sveriges Skeppslista 1995, S106
* Sveriges Skeppslista 1996, S106 94/48
* Sveriges Skeppslista 1997, S106
* Sveriges Skeppslista 1998, S106
* Sveriges Skeppslista 1999, S108
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S114
* Sveriges Skeppslista 2002, S116
* Sveriges Skeppslista 2003, S118
* Sveriges Skeppslista 2004, S120
* Sveriges Skeppslista 2005, S120
* Sveriges Skeppslista 2006, S124
* Sveriges Skeppslista 2007, S132 294 kW
* Sveriges Skeppslista 2008, S134
* Sveriges Skeppslista 2009, S142
* Sveriges Skeppslista 2010, S139
* Sveriges Skeppslista 2011, S144
* Sveriges Skeppslista 2012, S165
* Sveriges Skeppslista 2013, S148
* Sveriges Skeppslista 2014, S151
* Sveriges Skeppslista 2015, S150
* Sveriges Skeppslista 2016, S150
* Sveriges Skeppslista 2017, S92
  Byggd 1971
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1051
  Registernr 11205
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFCW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,65 meter 27,65 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,80 meter
  Djupgående 1,35 meter 1,53 meter
  Brt/Nrt 45/23 94/48
  Maskineri 2 x Scania-Vabis DSI11 2 x Volvo Penta D12D-B MH
  Effekt 500 hk, 368 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 19 knop 20 knop
  Kapacitet 196 passagerare 196 passagerare
  Historik
  1971-04-14 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Harry Hjörne till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Byggnadskostnad 700.000 SEK.
  1971-05-07 Insatt i trafik i på traden Göteborg - Saltholmen - Styrsö - Donsö - Vrångö.
  1980-12-30 Såld till Utö Sjötaxi AB, Utö för 1,025 milj SEK och omdöpt till Mysing. Trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1982 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11 M01S, 533 hk, 392 kW, installeras.
  1989 Såld till AB Smögentrafik, Smögen för 2,35 milj SEK och omdöpt till Smögenö. Trafik på traden Kungshamn - Hållö samt turer i Sotekanalen.
  1989-05-16 Grundstöter på eftermiddagen på Koljö fjord, söder om Lysekil, med 53 passagerare ombord. Dras loss av KBV 244.
  1990-07-04 Får motorstopp utanför Lysekil med 60 passagerare ombord. I den hårda blåsten börjar man driva mot klipporna som bara är 500 meter bort. När man bara har 150 meter från land kommer KBV 244 till undsättning. Man bogserar fartyget till Lysekils norra hamn.
  1991 Omdöpt till Hållö.
  1991 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 2,75 milj SEK och omdöpt till Sjösala af Stafsnäs. Trafik i Stockholms skärgård.
  1991 Omdöpt till Sjösaga.
  1996-03-27 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11 54M22V, 732 hk, 538 kW, installeras vid Museiekajen, Stockholm. Maskinerna som är begagnade och tillverkade 1989 har tidigare suttit i m/s Södertörn.
  2004-04-02 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12D-B MH, 800 hk, 588 kW, installeras av Ullmek, Säbyviken.
  2007 Ombyggd och handikappanpassad av Ullmek vid Minörhamnen, Rindö under vintern/våren. Fördäcket och entrédörren sänks. En hydralisk landgång samt en elektronisk informationsskylt monteras. Dessutom byggs en handikappanpassad toalett av HBV Fartygsinredningar, Nacka. Åter i trafik i juni 2007.
  2009-10-14 Såld till Cascad Rederi AB, Runmarö.
  2014 Uthyrd till Rederi Mälarstaden AB, Västerås. Trafik i Mälaren.
  2016-03-03 Såld till Rederi Mälarstaden AB, Västerås. Trafik i Mälaren.
  2016-08-01 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm och omdöpt till Kungshatt.
  2016-08-22 Premiärtur på traden Klara Mälarstrand - Lilla Essingen - Kungshatt - Tappström (linje 89) för Storstockholms Lokaltrafik.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Cascad Rederi AB
Tillbaka till Rederi Mälarstaden AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1655 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.