Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Örsundsbro
Norra Skärgården
Norra Skärgården
Foto: Okänd. Från Evert Hanssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1951, S104
  Byggd 1906
  Varv Söderhamns Mekaniska Verkstad, Söderhamn
  Varvsnummer -
  Registernr 4638
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JQFD, senare SDVR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,20 meter 25,32 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,14 meter
  Djupgående 1,75 meter 1,75 meter
  Brt/Nrt 92/56 134/90
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 110 hk, 81 kW 135 hk, 99 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1906 Levererad av Söderhamns Mekaniska Verkstad som Örsundsbro till Ångslups AB Ekoln, Uppsala. Trafik på traden Uppsala - Sigtuna.
  1908 Såld till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala.
  1926 Omdöpt till Ekoln I.
  1930 Upplagd.
  1932 Uthyrd för trafik på traden Uppsala - Sigtuna.
  1934-05-26 Upplagd vid Ekensbergs varv.
  1935-01-07 Såld till det nystartade Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 3.750 kr och omdöpt till Norra Skärgården. Trafik i Bohuslän.
  1941 Ombyggd vid Bergs Varv, Hälsö. Fördäcket kortas och överbyggnaden förlängs. Ny salong på övre däck samt förhöjd styrhytt.
  1947 Motoriserad vid Bergs Varv, Hälsö med en begagnad 2-cyl Skandia på 135 hk tillverkad 1933.
  1959 Styrhytten eldhärjas när fartyget ligger vid Bergs varvsfilial på Björkö. Ny styrhytt byggs i fartygets hela bredd.
  1962 Skrotad på Ringön, Göteborg.
Tillbaka till Ångslups AB Ekoln
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.