Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Avance I
Simson som restaurang i Västervik 2005-07-19
Simson som restaurang i Västervik 2005-07-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 4/1981, S8
* Svensk Sjöfarts Tidning 12/1974, S64
  Byggd 1914
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 363
  Registernr 5684
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JVFL, numera SGYU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,70 meter 25,70 meter
  Största bredd 7,28 meter 7,28 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 166/110
  Maskineri 1 x Avancemotor -
  Effekt 110 hk, 81 kW -
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet 336 passagerare -
  Historik
  1914 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Avance I till Augustendals Trafik AB. Fartyget byggdes för att prova ut den första Avancemotorn som var en brännoljedriven tändkulemotor. Trafik mellan Augustendal i Nacka och Slussen.
  1936-10 Såld till Simon Carlsson, Stockholm för 8.000 kr. Ombyggd på Öregrunds varv och döpt till Bo Simson. Vintertrafik på traden Dalarö - Ornö - Utö.
  1940 Överförd till Rederi AB Simson, Stockholm.
  1941 Såld till Marinförvaltningen och omdöpt till Simson. Fartyget kamoufalgemålas och används för att transportera värnpliktiga och civil personal till befästningar i skärgården.
  1973 Såld via Förenade Fabriksverken (FFV) till Waxholms Rederi AB, Vaxholm för 35.000 SEK.
  1976 Såld till AB Strandvägsbåtar, Stockholm.
  1976 Såld till Rederi AB Saxaren, Stockholm för 25 000 SEK. Renoveras och får ny motor.
  1979 Uthyrd till W.T.S. Wermlands Touring Service AB, Karlstad och inofficiellt omdöpt till "Vänersol". Trafik på traden Karlstad - Kristinehamn.
  1981 Grundstöter i Karlstads hamn. Fartyget skadas dock inte allvarligt.
  1982 Renoveras på varvet i Råå, Helsingborg.
  1982-05-07 Vid färden från Råå till Stockholm grundstöter fartyget kl. 21.00 ca. 600 meter söder om Klagshamn i Öresund. Orsaken till grundstötningen uppges vara storm och felnavigering.
  1984 Såld till Team Compass AB, Stockholm för 800.000 SEK.
  1986 Team Compass AB byter namn till Team Shipping Consultans in Stockholm AB, Stockholm.
  1986 Såld till T Ebegård, Stockholm för 151.000 SEK.
  1986 Såld till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer, Västervik för 180.000 SEK. Restaurangbåt i Västerviks hamn.
  2000-01-29 Sjunker vid kajen i Västerviks inre hamn. Efter bara en timme står Simson på botten med halva fartyget ovanför vattenytan. Läckorna tätas senare och fartyget flyter igen.
  2000 Driften av restaurangen övertas av Västerviks stadshotell, Västervik.
  2007 Driften av restaurangen övertas av Simson Bar & Kitchen, Västervik.
Tillbaka till Augustendals Trafik AB
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
Tillbaka till W.T.S. Wermlands Touring Service AB
Tillbaka till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer
Tillbaka till Restaurangfartyget Delila AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.