Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vesta
Rex av Stockholm vid Djurgården, Stockholm 2016-08-26
Rex av Stockholm vid Djurgården, Stockholm 2016-08-26
Foto: Rune Holm
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 32, okt 1975, S21
* Ångbåten 38, april 1977, 27
* Passagerar-REDAREN 1/1996, S23
* Länspumpen 4/1984, S20-22
* Länspumpen 2/2011, S34
* Skipet 3/2012, REG S6
* Båtologen 6/2015, S377
* Sveriges Skeppslista 1951, S138
* Sveriges Skeppslista 1960, S148
* Sveriges Skeppslista 1962, S144
* Sveriges Skeppslista 1963, S138
* Sveriges Skeppslista 1965, S136
* Sveriges Skeppslista 1969, S120
* Sveriges Skeppslista 1970, S116
* Sveriges Skeppslista 1971, S116
* Sveriges Skeppslista 1972, S112
* Sveriges Skeppslista 1973, S110
* Sveriges Skeppslista 1980, S88
* Sveriges Skeppslista 1981, S96
* Sveriges Skeppslista 1989, S112
* Sveriges Skeppslista 1992, S130
* Sveriges Skeppslista 1997, S112
* Sveriges Skeppslista 1998, S112
* Sveriges Skeppslista 2001, S120
  Byggd 1937
  Varv Lödöse Varv, Lödöse
  Varvsnummer 64
  Registernr 8197
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLDG, LJBZ, numera SLWF
  Systerfartyg Disa
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,71 meter 26,92 meter
  Största bredd 6,02 meter 6,00 meter
  Djupgående 2,30 meter 2,90 meter
  Brt/Nrt - 116/41
  Maskineri 1 x Nohab 1 x Grenaa Motorfabrik
  Effekt 160 hk, 118 kW 543 hk, 399 kW
  Toppfart 10,6 knop 9 knop
  Kapacitet 225 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1937-06-18 Sjösatt.
  1937-08-17 Levererad av Lödöse Varv som Vesta till Styrsö Trafik AB, Göteborg.
  1942-07-03 Uthyrd till Militären under andra världskriget. Stationerad i Vänern med hemmahamn Lidköping och bildar tillsammans med systerfartyget Disa den 52 vedettbåtsdivisionen. Bestyckas med 2 st 20 mm luftvärnsautomatkanoner M/40.
  1944 Flyttas till Göteborgseskadern.
  1945-09-13 Återlämnad till Styrsö Trafik AB, Göteborg.
  1967 Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha, 280 hk, 206 kW, installeras. Maskinen är begagnad, tillverkad 1959.
  1969 Övertagen av AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg.
  1976-04 Ombyggd vid Gotenius varv, Göteborg. Förlängd till 26,92 meter och ny styrhytt.
  1977-03-29 Lämnar Göteborg för färd mot Grenå, Danmark för maskinbyte.
  1977 Ny huvudmaskin, av fabrikat Grenaa Motorfabrik, 500 hk, 368 kW, installeras.
  1979 Bogpropeller installeras.
  1995-11-19 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Trollhättan för 2,05 milj SEK och omdöpt till Strömkarlen af Trollhättan.
  1998-01-08 Såld till Ceres Shipping AS, Oslo, Norge för 2,75 milj SEK och omdöpt till Ceres. Ny norsk signal LJBZ.
  2002-05-28 Ny hemort Tvedestrand.
  2002-12-23 Ceres Shipping AS går i konkurs.
  2003-01-14 Såld till AS Presco, Oslo, Norge för 1 milj NOK.
  2006-11-27 Såld till Rederiet Ceres AS, Oslo för 2,2 milj NOK.
  2012-06-14 Såld till Bjørvika Skipsselskap AS, Oslo för 2,2 milj NOK.
  2015-05-08 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm och omdöpt till Rex av Stockholm. Ny signal SLWF. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  2018-03-30 Under en förstärkningstur mot Norröra/Söderöra så börjar man efter Östernäs, Rådmansö kl. 10.15 notera vatteninträngning i maskinrummet. Vid Gräskö tar man beslutet att sätta iland samtliga passagerare som får invänta ordinarie fartyg Riddarfjärden. Därefter går man till Furusund för undersökningar. Dagen efter går man vidare till Högmansö varv där man tätar, det som visar sig vara en spricka, med en cementkista, cementen har dock svårt att brinna pga det kalla skrovet. Fartyget återkommer inte under påskhelgen utan ersätts av Angantyr.
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Rederi AB Strömkarlen
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1632 fartyg, 872 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.