Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nordan
Nordan utanför Lillsved, Värmdö 2017-09-08
Nordan utanför Lillsved, Värmdö 2017-09-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Sjöfartsverket i Riksarkivet, Läst 2020-05-13 PN

* Båtologen 3/1993, S133
* Båtologen 2/2012, S92, 93
* Båtologen 2/2014, S106
* Båtologen 6/2015, S380
* Båtologen 1/2016, S38
* PassagerarRedaren 2/1998, S6
* Redaren 4/1992, S11
* Redaren 2/1993, S6, 25
* Redaren 1/1996, S14
* Skärgårdsbåten 4/2015, S31
* Skärgårdsbåten 1/2016, S38-39
* Skärgårdsredaren 4/2015, S20

* Svenska Dagbladet 1969-03-09
* Svenska Dagbladet 1969-07-18
* Svenska Dagbladet 1969-08-13
* Dagens Nyheter 1970-04-09
* Expressen 1970-05-05
* Upsala Nya Tidning 1970-05-08
* Dagens Nyheter 1970-05-21
* Svenska Dagbladet 1970-05-21
* Svenska Dagbladet 1972-07-23
* Lysekilsposten 2013-10-03

* Sveriges Skeppslista 1970, S88 29,00 meter
* Sveriges Skeppslista 1971, S86
* Sveriges Skeppslista 1972, S84
* Sveriges Skeppslista 1973, S82
* Sveriges Skeppslista 1976, S62 29,78 meter
* Sveriges Skeppslista 1977, S58
* Sveriges Skeppslista 1978, S56
* Sveriges Skeppslista 1979, S60
* Sveriges Skeppslista 1980, S60
* Sveriges Skeppslista 1981, S66
* Sveriges Skeppslista 1982, S66
* Sveriges Skeppslista 1983, S70
* Sveriges Skeppslista 1984, S72
* Sveriges Skeppslista 1985, S72
* Sveriges Skeppslista 1986, S74
* Sveriges Skeppslista 1987, S72
* Sveriges Skeppslista 1988, S74
* Sveriges Skeppslista 1989, S76
* Sveriges Skeppslista 1990, S82
* Sveriges Skeppslista 1991, S88
* Sveriges Skeppslista 1992, S90
* Sveriges Skeppslista 1993, S88
* Sveriges Skeppslista 1994, S76
* Sveriges Skeppslista 1995, S74 840 kW, 133/62, 30,97 x 6,16 x 1,40 meter
* Sveriges Skeppslista 1996, S74
* Sveriges Skeppslista 1997, S74
* Sveriges Skeppslista 1998, S76
* Sveriges Skeppslista 1999, S76
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S80
* Sveriges Skeppslista 2002, S80
* Sveriges Skeppslista 2003, S82
* Sveriges Skeppslista 2004, S84
* Sveriges Skeppslista 2005, S84
* Sveriges Skeppslista 2006, S88
* Sveriges Skeppslista 2007, S92
* Sveriges Skeppslista 2008, S92
* Sveriges Skeppslista 2009, S98
* Sveriges Skeppslista 2010, S95
* Sveriges Skeppslista 2011, S98
* Sveriges Skeppslista 2012, S111
* Sveriges Skeppslista 2013, S193
* Sveriges Skeppslista 2014, S196
* Sveriges Skeppslista 2015, S197
* Sveriges Skeppslista 2016, S120 860 kW, 30,97 x 6,16 x 1,20 meter
* Sveriges Skeppslista 2017, S122
  Byggd 1970
  Varv Marinteknik verkstads AB, Östhammar
  Varvsnummer B3
  Registernr 11152
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SDRW
  Systerfartyg Sunnan Östan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,00 meter 30,97 meter
  Största bredd 5,90 meter 6,16 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 97/38 133/62
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 2 x Scania DI 16
  Effekt 1.000 hk, 735 kW 1.500 hk, 1.102 kW
  Toppfart 20 knop 20 knop
  Kapacitet 230 passagerare 223 passagerare
  Historik
  1969-08-18 Kölsträckt.
  1970-05-06 Döpt av gudmor Eva Remens, stadsfullmäktigeordförande i Stockholm vid en cermoni på varvet i Östhammar. Flaskan vägrar dock att krossas mot fartygets stäv. När gudmodern för tredje gången svingar flaskan mot fartyget så brakar istället hela ställningen, med flaska, banderoller och allt. När gudmor, övriga gäster och press går in för att istället avnjuta ett smörgåsbord så smyger sig en av varvets anställda flickor fram och kastar flaskan med all kraft mot fartygets stäv och helt ensam döper hon därmed fartyget.
  1970-05-20 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Nordan till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Hemort Vaxholm. Byggnadskostnad 1,175 milj SEK. Övertas kl. 12.00 vid en cermoni i Vaxholm. Trafik i Stockholms skärgård.
  1970-05-21 Premiärtur.
  1988 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 121C, 1.080 hk, 794 kW, installeras.
  1992-09 Såld till Jönköpings kommun, Gatu och Parkavdelningen, Jönköping för 2,5 milj SEK och omdöpt till M:me Tingley. Ny hemort Visingö.
  1993 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Försedd med bogvisir på grund av de strängare fribordsreglerna i Vättern. Nya mått 30,97 x 6,16 x 1,40 meter. Nytt tonnage 133/62.
  1993-05-20 Insatt i trafik på traden Gränna - Visingsö.
  1998-03 Ombyggd vid AB Hasse Westers Mekaniska Verstad, Jordfall.
  2012-01-02 Såld till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm för 2,3 milj SEK. Ny hemort Vaxholm. Inventarienummer 354. Fortsatt trafik på traden Gränna - Visingsö.
  2013-09-23 Lämnar Visingsö kl. 06.25 för färd till Fridhems Varv, Lysekil, dit man anländer 25 september kl. 13.10. Upplagd vid varvet.
  2014-01-14 Omdöpt till Nordan.
  2015-10-12 Såld till Ingmarsö Sjötjänst AB, Ingmarsö. Ny hemort Ingmarsö.
  2017-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 16, 1.500 hk, 1.102 kW, installeras vid Rindö Marine AB. Vaxholm. Man miskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Jönköpings kommun
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
Tillbaka till Ingmarsö Sjötjänst AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 916 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.