Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norrtelje
Caesar i Sundsvall 1917
Caesar i Sundsvall 1917
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerhandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-09-20 PN

* Mälarbåtarna, 1967, S125
* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S47, 139

* Lubrikatorn 3/2005, S5
* Länspumpen 4/2006, S45
* Skärgårdsbåten 1/1992, S27
* Skärgårdsbåten 4/1993, S28-33
* Skärgårdsbåten 2/1999, S10

* Aftonbladet 1881-11-19
* Post- och Inrikes Tidningar 1881-11-19
* Norrlandsposten 1882-02-01
* Nya Dagligt Allehanda 1882-05-06
* Aftonbladet 1882-05-08
* Stockholms Dagblad 1882-05-08
* Dagens Nyheter 1882-06-16
* Nya Dagligt Allehanda 1882-06-16
* Aftonbladet 1882-06-17
* Aftonbladet 1882-06-21
* Roslagsbladet 1882-06-23
* Nya Dagligt Allehanda 1882-08-04
* Aftonbladet 1883-07-06
* Aftonbladet 1885-07-13
* Svenska Dagbladet 1886-03-23
* Aftonbladet 1886-03-30
* Aftonbladet 1887-07-01
* Nya Dagligt Allehanda 1887-10-21
* Stockholms Dagblad 1887-11-08
* Dagens Nyheter 1887-11-18
* Aftonbladet 1887-11-30
* Svenska Dagbladet 1887-12-01
* Stockholms Dagblad 1888-01-26
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-03-15
* Aftonbladet 1888-07-10
* Stockholms Dagblad 1889-03-30
* Svenska Dagbladet 1889-05-09
* Nya Dagligt Allehanda 1890-03-21
* Aftonbladet 1891-07-03
* Aftonbladet 1892-11-03
* Stockholmstidningen 1892-11-04
* Svenska Dagbladet 1893-04-01
* Aftonbladet 1893-07-06
* Nya Dagligt Allehanda 1894-10-16
* Post- och Inrikes Tidningar 1894-10-23
* Sveriges Sjöfartstidning 1894-11-05
* Aftonbladet 1895-02-02
* Dagens Nyheter 1895-02-02
* Börstidningen 1895-04-27
* Aftonbladet 1895-07-02
* Börstidningen 1896-04-08
* Norrtelje Tidning 1896-04-15
* Norrtelje Tidning 1896-04-18
* Norrtelje Tidning 1896-04-29
* Norrtelje Tidning 1896-05-30
* Norrtelje Tidning 1896-07-01
* Aftonbladet 1897-03-19
* Socialdemokraten 1897-03-20
* Stockholmstidningen 1897-03-20
* Norrtelje Tidning 1897-03-24
* Norrlandsposten 1897-04-03
* Norrtelje Tidning 1897-04-24
* Norrtelje Tidning 1897-05-15
* Norrtelje Tidning 1897-05-22
* Norrtelje Tidning 1897-05-29
* Aftonbladet 1897-07-03
* Dagens Nyheter 1897-07-30
* Sveriges Sjöfartstidning 1897-08-03
* Fyris 1897-09-08
* Aftonbladet 1898-10-22
* Dagen 1898-10-22
* Dagens Nyheter 1898-10-22
* Svenska Dagbladet 1898-10-22
* Aftonbladet 1899-07-10
* Aftonbladet 1899-12-06
* Aftonbladet 1900-03-31
* Aftonbladet 1900-05-19
* Aftonbladet 1900-06-09
* Svenska Dagbladet 1900-06-12
* Dagen 1900-06-13
* Dagens Nyheter 1900-06-13
* Aftonbladet 1900-06-20
* Dagens Nyheter 1900-06-26
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1900-06-26
* Stockholmstidningen 1900-06-26
* Svenska Dagbladet 1900-06-26
* Dagen 1900-06-27
* Svenska Dagbladet 1900-06-28
* Dagen 1900-07-12
* Dagen 1905-09-12
* Svenska Dagbladet 1906-03-23
* Svenska Dagbladet 1909-04-21
* Svenska Dagbladet 1909-07-03
* Västra Finland 1924-03-18
* Hufvudstadsbladet 1924-09-02

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S44
* Sveriges Skeppslista 1908, S46, Caesar, Ångf.ab. Drottningholm-Fittja, Stockholm, 320 hk, 193,50/121,80, 34,67 x 6,07 x 3,25 meter, omb 06
* Sveriges Skeppslista 1910, S46
* Sveriges Skeppslista 1911, S44
* Sveriges Skeppslista 1913, S46
* Sveriges Skeppslista 1915, S50, 400 hk
* Sveriges Skeppslista 1917, S48, Caesar, Red.ab. Cæsar, Haparanda, 400 hk, 176,27/73,66, 
* Sveriges Skeppslista 1919, S48
* Sveriges Skeppslista 1921, S50
* Sveriges Skeppslista 1923, S48, Ab. Luleå Folkbank, Luleå

* Enligt vissa källor skrotad redan 1924 med att skrotningen inte var inrapporterad förrän 1941.
Finns dock med i notiser i finska dagstidningar fram till 3 november 1928.
  Byggd 1882
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 155
  Registernr 2722
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGCB, senare finsk signal VQBG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 34,67 meter 35,90 meter
  Största bredd 6,07 meter 6,20 meter
  Djupgående 3,25 meter 3,25 meter
  Brt/Nrt 193/122 160/56
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 320 hk, 235 kW 420 hk, 308 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet 250 passagerare -
  Historik
  1881-11 Beställd av Ångfartygs AB Roslagen, Stockholm.
  1882-05-06 Sjösatt kl. 11.00.
  1882-06-15 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Norrtelje till Ångfartygs AB Roslagen, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 95.000 SEK.
  1882-06-19 Insatt i trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Furusund - Norrtälje.
  1888 Såld till Norrtelje Ångfartygsrederibolag, Stockholm för 40.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Furusund - Norrtälje.
  1891-11-02 Grundstöter i tjock dimma vid Mörjarudden i Norrtäljeviken vid färd från Norrtälje mot Stockholm. Tar sig loss för egen maskin efter ett tag och kan sedan fortsätta färden mot Stockholm. På platsen för grundstötningen är det sandbotten så fartyget får inga skador.
  1894-10-30 Norrtelje Ångfartygsrederibolag ombildas till Ångfartygs AB Norrtelje, Stockholm.
  1895-05-17 Ommätt. Mått 34,67 x 6,07 meter. Tonnage 193/122.
  1897-03-19 Grundstöter ca. kl. 10.00 utanför Nationalmuseum, Stockholm när fartyget ska flyttas från Södra Blasieholmshamnen till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för vårrustning. Dras loss efter ca. 20 minuter av bogserbåten Hanna och fortsätter sedan till varvet.
  1898-10-21 Kolliderar på morgonen med skonerten Rudolf i höjd med Växlets fyr i Furusundsleden vid färd från Norrtälje mot Stockholm. Vid kollisionen får Rudolf klyvarbommen och bogsprötet avbrutna och måste bogseras till Furusund. Norrtelje får skador på taket över övre däck.
  1900-06-13 Flyttas till traden Stockholm - Blidösund - Rådmansö - Noor.
  1900-06-23 Grundstöter tidigt på morgonen i tjock dimma i Stärbsnäsviken, Björkö. Dras loss sent på kvällen den 24 juni av bogserångaren Hero från Stockholms Transport & Bogserings AB, tillsammans med två andra bogserbåtar, och kan sedan gå till Stockholm för egen maskin. Fartyget får endast någock bucklor på skrovet.
  1900-07-10 Omdöpt till Caesar.
  1901 Uthyrd till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Sturehov - Kaggeholm - Björkö - Adelsö - Ekholmen.
  1905-11-18 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1906-03 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Försedd med isbrytarstäv. Trafik på traden Stockholm - Drottningholm sommartid och på olika trader på vintrarna.
  1917-03-01 Såld till Rederi AB Ceasar, Haparanda för 77.500 SEK. Ny hemort Haparanda. Ombyggd till bogserbåt.
  1917-06-13 Ommätt. Mått 34,67 x 6,07 meter. Nytt tonnage 176/74.
  1922-10-20 Såld på exekutiv auktion i Sundsvall till AB Luleå Folkbank, Luleå för 3.000 SEK. Ny hemort Luleå. Upplagd vid Mohögs Mekaniska Verkstad, Sundsvall.
  1924-02-14 Såld till Elis Adolf Tuisku, Rovaniemi, Finland för 12.500 SEK. Ny hemort Kemi. Finsk signal VQBG. Registreringsnummer Kemi 224. Bogsering av pråmar med timmer från Kemi till Långrörs AB, Söderhamn.
  1941 Skrotad.
Tillbaka till Ångfartygs AB Roslagen
Tillbaka till Norrtelje Ångfartygsrederibolag
Tillbaka till Norrtelje Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.