Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Waxholm II
Waxholm II
Waxholm II
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Skärgårdsbåten 4/1983, S8-9
* Skärgårdsbåten 4/1997, S27-35
* Skärgårdsbåten 1/2001, S6-9
* Skärgårdsbåten 2/2001, S31
* Skärgårdsbåten 3/2001, S14-16
* Skärgårdsbåten 1/2007, S17-19

* Svensk Filmdatabas - Musik Ombord (1958)

* Aftonbladet 1899-11-08
* Aftonbladet 1899-12-23
* Aftonbladet 1899-12-27
* Dagens Nyheter 1900-01-08
* Dagens Nyheter 1900-02-27
* Stockholmstidningen 1900-03-01
* Svenska Dagbladet 1900-03-07
* Dagens Nyheter 1901-02-25
* Dagens Nyheter 1901-02-26
* Svenska Dagbladet 1901-03-01
* Aftonbladet 1901-03-16
* Dagens Nyheter 1901-03-17
* Svenska Dagbladet 1901-03-17
* Aftonbladet 1901-06-22
* Svenska Dagbladet 1901-12-03
* Dagens Nyheter 1902-01-04
* Svenska Dagbladet 1902-01-07
* Dagens Nyheter 1902-03-14
* Dagens Nyheter 1902-03-15
* Svenska Dagbladet 1902-03-15
* Svenska Dagbladet 1902-03-19
* Dagens Nyheter 1902-05-15
* Dagens Nyheter 1903-01-25
* Svenska Dagbladet 1903-01-25
* Dagens Nyheter 1903-01-26
* Dagens Nyheter 1903-01-29
* Svenska Dagbladet 1903-02-06
* Dagens Nyheter 1909-02-08
* Svenska Dagbladet 1909-02-09
* Svenska Dagbladet 1909-05-29
* Svenska Dagbladet 1912-12-12
* Svenska Dagbladet 1916-01-18
* Dagens Nyheter 1916-01-19
* Dagens Nyheter 1922-07-26
* Svenska Dagbladet 1922-07-26
* Svenska Dagbladet 1922-10-14
* Dagens Nyheter 1939-05-14
* Dagens Nyheter 1942-09-01
* Dagens Nyheter 1944-07-04
* Svenska Dagbladet 1944-07-04
* Dagens Nyheter 1945-09-02
* Svenska Dagbladet 1945-09-02
* Dagens Nyheter 1958-04-05
* Dagens Nyheter 1960-11-01
* Svenska Dagbladet 1960-11-01

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S244
* Sveriges Skeppslista 1908, S112 408 hk
* Sveriges Skeppslista 1910, S114
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S116
* Sveriges Skeppslista 1915, S126
* Sveriges Skeppslista 1919, S122
* Sveriges Skeppslista 1921, S122 480 hk
* Sveriges Skeppslista 1929, S162
* Sveriges Skeppslista 1933, S166
* Sveriges Skeppslista 1937, S160 460 hk
* Sveriges Skeppslista 1939, S162
* Sveriges Skeppslista 1941, S156
* Sveriges Skeppslista 1943, S154
* Sveriges Skeppslista 1945, S154
* Sveriges Skeppslista 1947, S158
* Sveriges Skeppslista 1949, S172
* Sveriges Skeppslista 1951, S138
* Sveriges Skeppslista 1953, S140
* Sveriges Skeppslista 1955, S140
* Sveriges Skeppslista 1957, S142
* Sveriges Skeppslista 1958, S148
* Sveriges Skeppslista 1959, S148
* Sveriges Skeppslista 1960, S148
* Sveriges Skeppslista 1961, S150
  Byggd 1899
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 282
  Registernr 3601
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JLDP, senare SHDK
  Systerfartyg Waxholm I
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 36,27 meter 36,27 meter
  Största bredd 6,55 meter 6,55 meter
  Djupgående 2,90 meter 2,90 meter
  Brt/Nrt 251/172 258/163
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 480 hk, 353 kW 460 hk, 338 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1899-11-07 Sjösatt.
  1899-12-21 Provtur från Bergsund till Svartsjölandet i Mälaren och sedan till Vaxholm och tillbaka till Bergsund. Gör 13,2 knop i tvåtums mälaris.
  1899-12-26 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som
Waxholm II till Stockholm - Vaxholms Rederi AB, Vaxholm. Byggnadskostnad 130.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Hasseludden - Älvviksudde - Bogesund - Höganäs - Tenö - Vaxholm.
  1900-02-16 Kolliderar med ångfartyget William Lindberg utanför Brännudden, Rindö. Waxholm II kör vid incidenten in i styrbords sida på William Lindberg. Kaptenerna på de båda ångarna skyller på varandra vid sjöförklaringarna.
  1901-02-24 Vid färd från Vaxholm till Stockholm i i tjock is och tätt snöfall får fartyget en propellerskada och tvingas därför att ställa in kvällens tur till Vaxholm.
  1901-03-01 Åter i trafik kl. 15.15 med ny propeller.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB.
  1901-12 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Fören ändras så att gången i is blir bättre och aktern förstärks för att bättre stå emot hård is vid backning. Överbyggnaden förlängs 5,4 meter för att passagerarna ska få bättre skydd under vintern. Förlängningen byggs så att den lätt går att ta bort under sommartrafiken. Uppgången till överbyggnaden ändras, en elegant damhytt byggs på badordssidan och akterdäcket byggs in.
  1902-01-04 Åter i trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm efter ombyggnaden.
  1902-03-13 Kolliderar ca. kl. 17.00 med ångfartyget Bore I i isrännan utanför Vikingshill, Nacka vid färd från Stockholm mot Vaxholm. Bore I kör in i aktern på Waxholm II som får några mindre bucklor men kan fortsätta trafiken som vanligt. När kapten Morsing på Waxholm II upptäcker Bore I ligger man stilla i isrännan. Kaptenen beodrar då full fart framåt men de hinner inte undan innan Bore I kommer ifatt. Ingen passagerare skadas vid incidenten.
  1902-05 Flyttar till traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Blidösundet - Rörvik.
  1902-05-14 Vid utbackning från Östernäs brygga skadas rodret av isen. Man kan dock fortsätta färden till Stockholm med reducerad hastighet.
  1903-01-24 Propelleraxeln går av utanför Karlsudd ca. kl. 18.00 vid färd från Stockholm mot Vaxholm i tjock is. Då fartyget inte kan fortsätta får passagerarna gå till Vaxholm över isen. Vid ca. kl. 21.00 använder en bogserångare som tar fartyget tillbaka till Stockholm för reparation. Under reparationen ersätts fartyget av ångaren William Lindberg och bogserångaren Sandhamn.
  1903-02-08 Åter i trafik efter installation av en ny propelleraxel.
  1907 Flyttar till traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Stegesund - Skarpöborg - Lindalssundet - Karklö - Ingmarsö - Husarö.
  1909-02-07 Vid utbacking från Kolnäsborgen i Lindalssundet får fartyget en roderskada i den tjocka isen. Man kan inte fortsätta färden utan får invänta ångaren William Lindberg som anländer efter någon timme och kan bogsera fartyget till Stockholm via Vaxholm.
  1912-12-11 Kolliderar med en av Centralfärjorna vid utbackning från Södra Blasieholmshamnen för färd mot Vaxholm. Waxholm II får inga skador men på Centralfärjan knäcks masten och räcket böjs. Inga personer skadas vid incidenten som tros bero på att kaptenen på färjan inte hört Waxholms II:s signaler.
  1916-01-16 Tappar propellern i packisen utanför Grenadjärbryggan på Rindö vid färd från Vaxholm mot Oscar-Fredriksborg. Dagen efter bogseras fartyget till Stockholm för reparation och dykare hämtar upp den sjunkna propellern.
  1922-07-25 Vid färd från Lindalssundet mot Vaxholm ca. kl. 07.10 är fartyget nära att träffas av projektiler från Oscar-Fredriksborgs fästning där övningsskjutningar pågår. Flera projektiler slår ner bara några meter från ångaren. Ingen person skadas men de flesta av de ca. 60 passagerarna blev regält uppskrämda. Krigsrätten dömmer den 13 oktober en löjtnant till åtta dagars arrest då de anser att han inte gett order om eld upphör i god tid före att Waxholm II skulle passera området.
  1939-05-13 Kolliderar ca. kl. 16.30 i Kodjupet, norr om Vaxholm, med tremastade motorskonaren Fylgia vid färd från Vaxholm mot Ingmarsö. Skonarens bogspröt körs rakt in genom fönsterrutorna på Waxholm II:s babordssida varvid flera fönster går söner och skonarens bogspröt bryts av.
  1942-08-30 Vid ankomst till Skäggaudds brygga i Lindalssundet råkar kaptenen beodra full fart framåt istället för full back. Man kör därför med hög hastighet in i bryggan som totalförstörs. Trots att det finns ca. 30 personer på bryggan blir ingen allvarligt skadad.
  1944-07-03 Ångfartyget Tor III backar in i babords sida på Waxholm II vid avgång från Södra Blasieholmshamnen. De båda ångarna får endast mindre skador, såsom sönderslagna fönsterrutor, några bucklor och en avbryten flaggstång. Fartygen kan efter incidenten förtsätta sina resor utåt skärgården.
  1945-09-01 Grundstöter ca. kl. 21.00 i full fart vid Höggarn vid färd från Vaxholm mot Stockholm. Fartyget får kraftig babords slagsida och vatten spolar in över fördäck. Passagerarna får panik och rusar mot livbåtarna på styrbordssidan vilket gör att fartyget glider av grundet. Tre personer skadas vid incidenten och förs, efter fartygets ankomst till Stockholm ca. kl. 23.30, med ambulans till Serafimerlasarettet. Inga läckor uppstod på fartyget men flera bottenplåtar fick kraftiga bucklor.
  1957 Används som extrabåt.
  1958-04-04 Maskinhaveri ca. kl. 10.00 utanför Runmarö vid färd från Stavsnäs mot Sandhamn. Passagerarna hämtas av en lotskutter från Sandhamn och efter provisorisk reparation kan fartyget gå till Stockholm för egen maskin
  1958-08 Uthyrd under augusti till filmbolaget AB Sandrews under inspelningen av filmen "Musik ombord" med bland annat Alice Babs, Sven Lindberg och Lena Nyman. Har då artistnamnet "Frigga III".
  1959 Upplagd.
  1960-11 Såld till AB Persöner, Ystad för skrotning.
  1960-12 Skrotad vid Hammarbyverken, Stockholm.
Tillbaka till Stockholm - Vaxholms Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.