Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S20
* Skärgårdsbåten 2/1983, S22-23
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Porslinsrederiet, 2013, S36-38, 130
  Byggd 1854
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,17 meter -
  Största bredd 3,65 meter -
  Djupgående 1,04 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsunds ångmaskin -
  Effekt 25 hk, 18 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 130 passagerare -
  Historik
  1854-06 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Wermdö till Grosshandlare Samuel Godenius, handelsfirman Godenius & Co (Ägare till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter), Stockholm. Fartyget har roder i både fören och aktern.
  1854-08-07 Premiärtur på traden Stockholm (Skeppsbron) - Skuru - Boo - Fällström - Dalarö. Måndagar förlängs traden till Utö. Tre dagar i veckan angörs Gustavsberg på resan mot Stockholm för lastning av porslin.
  1858 Flyttas vardagar till traden Stockholm - Gustavsberg som ersättare för AB Gustafsbergs Fabriks Intressenters grundstötta ångfartyg Gustafsberg, byggd 1847. Trafikerar Stockholm - Dalarö under veckosluten.
  1873-05 Såld till trävarufirman Bergman, Hummel & Co, Nederkalix och omdöpt till Risö.
  1874 Överförd till AB Bergman, Hummel & Co, Nederkalix.
  1902 AB Bergman, Hummel & Co går ihop med Carl Palmgrens Trävaru AB och bildar tillsammans Nordiska Trävaru AB, Nederkalix.
  1902 Upplagd på land.
  1905-12-11 Nordiska Trävaru AB meddelar att Risö blivit upphuggen.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.