Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Albrektsund
Sigtuna vid Söder Mälarstrand, Stockholm ca 1940
Sigtuna vid Söder Mälarstrand, Stockholm ca 1940
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-06-02 PN
* Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1879-12-13
* Svenska Dagbladet 1894-10-18
* Upsala 1894-10-18
* Aftonbladet 1901-04-01
* Svenska Dagbladet 1902-06-06
* Svenska Dagbladet 1910-11-16
* Svenska Dagbladet 1910-11-17
* Svenska Dagbladet 1910-11-19
* Svenska Dagbladet 1912-12-07
* Svenska Dagbladet 
* Svenska Dagbladet 
* Svenska Dagbladet 
* Svenska Dagbladet 













* Mälarbåtarna, 1967, S103
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S53-56, 75, 78, 158, 165
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S152-155, 213
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S182
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S4, 13, 79, 94, 97, 174
* Ångbåten 17, aug 1971, S246-249
* Skärgårdsbåten 1/2014, S13-15
* Sveriges Skeppslista 1908, S98
* Sveriges Skeppslista 1910, S98
* Sveriges Skeppslista 1911, S98
* Sveriges Skeppslista 1913, S102
* Sveriges Skeppslista 1921, S106
* Sveriges Skeppslista 1929, S140
* Sveriges Skeppslista 1933, Inte med
  Byggd 1869
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr 2346
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFKG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,86 meter 32, 53 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,22 meter
  Djupgående 2,00 meter -
  Brt/Nrt 133/98 88/82
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin Saknas
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1869-01 Beställd av det nybildade Marstrands Ångbåts AB, Marstrand för leverans den 1 augusti 1869.
  1869-11-24 Sjösatt.
  1869-12-20 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Albrektsund till Marstrands Ångbåts AB, Marstrand. Byggnadskostnad 42.500 rdr rmt.
  1870-01-22 Anländer till Marstrand på leveransturen från varvet i Oskarshamn.
  1870-01-25 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Nösund - Lysekil.
  1873 Ny 2-cyl ångmaskin och ny ångpanna installeras vid Lindholmens varv, Göteborg. Kostnaden för ombyggnaden 26.800 rdr rmt.
  1875 Marstrands Ångbåts AB ombildas till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand.
  1879-12-13 Vid färd ut från Göteborg fastnar fartyget i isen utanför Nya Varvet. När man väntar på assistans av bogserångaren Färdig ska engelska ångaren Sanda från Glasgow passera. Sanda passerar så nära att de med sin babordssida träffar Albrektsunds styrbordssida som får en inbucktning och flera bänkar lossnar. När bogserångaren Färdig anländer får de istället hjälpa Albrektsund tillbaka till kaj för inspektion av skadorna.
  1880-02-21 Bärgar skeppet Louis de Geer som grundstött på Grönskären utanför Marstrand. Albrektsund drar skeppet från grundet och bogserar det sedan in till hamn. Då de båda fartygens rederier inte kommer överrens om ersättning för bärgningen, döms senare Louis de Geers redare att betala 10.000 SEK för bärgningen, 500 SEK för bogseringen och 400 SEK för rättegångskostnaden av Rådhusrätten.
  1885-12-23 Sista turen för Marstrandsbolaget. Upplagd vid Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg för försäljning.
  1888-04 Såld till Sigtuna - Örsundsbro Nya Ångfartygs AB, Sigtuna för 20.000 SEK och omdöpt till Sigtuna. Ombyggd vid Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg. Ny ångmaskin installeras.
  1888-06-15 Anländer på morgonen till Stockholm på resan från Göteborg. Trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Örsundsbro.
  1889-06-04 Ommätt. Nya mått 32,39 x 5,08 meter. Nytt tonnage 136/109.
  1894-10-16 Vid ankomst till Örsundsbro från Stockholm råkar man köra in med stäven i aktern på ångfartyget Örsundsbro som ligger vid kajen. Örsundsbro får mindre skador på två plåtar och går senare till Uppsala för besiktning av skadorna.
  1895 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm. Får nu raka sidor samt delvis ny inredning.
  1895-06-27 Ommätt. Nya mått 32,39 x 5,21 meter. Nytt tonnage 135/94.
  1901-03-30 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Örsundsbro.
  1902-06-05 Vid sjösättning ca. kl. 10.00 vid Ekensbergs varv, Stockholm efter en reparation slirar fartyget på vagnarna, åker av och lägger sig på sidan.
  1909-06-18 Ommätt. Nya mått 32,16 x 5,20 meter. Nytt tonnage 133/98.
  1910-11-15 Vid passering ca. kl. 06.00 av järnvägsbron vid Ekolsund kör fartyget på svängbron, som just öppnats, med en sådan kraft att bron flyttas ca. 30 cm. Bron går därefter inte går att stänga riktigt så järnvägstrafiken får omdirigeras eller ställas in. På kvällen, samma dag, lyckas man laga bron så pass att tågtrafiken kan komma igång igen. Dock är bron tills vidare avstängd för sjötrafik. Bron öppnas åter för sjötrafik 20 november efter reparation.
  1912-12-05 Kör på förmiddagen fast i gyttjan vid Örsundsbro vid färd in mot Stockholm. Efter många försök lyckas man på eftermiddagen till slut ta sig loss.
  1917-06 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 30.000 SEK. Upplagd. Används som förrådsfartyg. Ångmaskinen och ångpannan urtagna.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1933-08-01 Såld till Erik Vilhelm Johansson, Stockholm för 1.000 SEK för skrotning. Flyttas från Ekensbergs varv till Söder Mälarstrand, Stockholm. Delar av överbyggnaden tas bort.
  1933-12-09 Såld till Ferdinand Pettersson, Ekerö för 800 SEK. Flyttas till Träkviska varv, Ekerö. Överbyggnaden helt borttagen.
  1935-07-31 Såld till Harry Einar Mauritz Vestergren, Stockholm för 2.500 SEK. Flyttas till Löfholmsvarvet, Stockholm. Används vid bärgning av sjunket gods utanför Landsort.
  1935-10-10 Överlåts till Bror Åke Hilding Ljungfeldt, Stockholm.
  ? Såld till J. Ludvig Kilqvist, Adelsö, Ekerö.
  1941-12-04 Såld till Skrotfirman Pettersson & Mattson, Vätö för 1.200 SEK.
  1942-04-16 Såld till Gunnar Möller, Stockholm för 3.000 SEK.
  1943-05-10 Såld till Karl Martin Ankarstad och Johan Petrus Ankerfeldt, Stockholm för 5.000 SEK och omdöpt till Arne N:o 4.
  1943-08-11 Ommätt. Nya mått 32,53 x 5,22 meter. Nytt tonnage 88/82.
  1945-04-05 Johan Petrus Ankerfeltd säljer sin andel till Karl Martin Ankarstad för 2.000 SEK. Ankarstad blir därmed ensam ägare till pråmen.
  1952-03-10 Såld till Sand- & Grus AB Jehander, Stockholm för 10.000 SEK.
  1958 Utdömd för vidare pråmfart. Upplagd vid Löten, Munsö.
  1961 Sjunker vid uppläggningsplatsen.
Tillbaka till Marstrands Ångbåts AB
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Sigtuna - Örsundsbro Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.