Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ramsö
Ramsö vid Karlsudd, Vaxholm 2020-06-23
Ramsö vid Karlsudd, Vaxholm 2020-06-23
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Vaxholms-Tidningen, 1965-11-26, Monne Sahlberg, PN
* Svenska Dagbladet, 1965-11-22, Monne Sahlberg, PN
* Svenska Dagbladet, 1966-02-08, Monne Sahlberg, PN
* Aftonblandet, 1969-05-26, Jan Claesson, PN
* Magnus Wadell, EMA 2009-03-02, KN
  Byggd 1964
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 411
  Registernr 10531
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 6417528
  Signal SKUE
  Systerfartyg Tynningö Skarpö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,88 meter 28,88 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,82 meter
  Djupgående 2,65 meter 2,65 meter
  Brt/Nrt 165/59 185/74
  Maskineri 1 x B&W Alpha 1 x MAN B&W Alpha 5L23/30
  Effekt 560 hk, 412 kW 850 hk, 625 kW
  Toppfart 12 knop 12 knop
  Kapacitet 273 passagerare 205 passagerare
  Historik
  1964-10-24 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Ramsö till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Leveransturen till Stockholm körs av kapten John Eliasson.
  1965-11-21 Överraskas av en snöstorm kl. 19.45 på Trälhavet vid färd från Lindalssundet mot Stockholm. Snöfallet gör att man inte ser något på radarn och man tvingas köra med reducerad fart. Plötsligt ser man Tisteröns fyr rakt framöver och man slår då full back i maskin men denn starka vinden gör att man driver på grund. Tärnan och Viggen går ut från Vaxholm och tar över de runt 80 passagerarna för vidare färd mot Stockholm. Senare på kvällen dras fartyget loss av Skarpö som även bogserar henne till Stockholm för inspektion. Skadorna visar sig då endast bestå av ett roderhaveri.
  1966-01 Underhållsarbeten vid Ekensbergs Varv, Stockholm. Reparation av propelleraxel och påsvetsning av isfenor.
  1966-02-06 Kantrar och sjunker efter utdockning från Ekensbergs Varv, Stockholm. Orsak är att manluckan till akterpiktanken är öppen och en isplugg har bildats i det öppna sjövattenintaget. Vid sjösättningen smälter pluggen och fartyget vattenfylls och sjunker.
  1966-02-08 Bärgas av Neptunbolaget och renoveras.
  1968-05-13 Bogserar Norrtelje till Vaxholm där hon ska renoveras och detta efter att fartyget sålts till Vänföreningen s/s Norrtelje.
  1969-05-25 Grundstöter vid tillägg av Tegelöns brygga vid färd mellan Stockholm och Vaxholm. Fartyget får slagsida och fastnar med babordssidan i bryggan. När passagerarna kommenderas över till styrbords sida går fartyget av grundet men välter åter tillbaka mot babordssidan. Denna gång tar hon med sig bryggan som totalförstörs. Varken fartyget eller någon av passagerarna skadas vid incidenten.
  1988 Medverkar vid inspelningarna av Lasse Åbergs S.O.S - Segelsällskapsresan där man angör ångbåtsbryggan vid Fiversätraö. Filmteamet blir överraskade när Ramsö dyker upp då man väntat sig en båt som gör stävtillägg. Ramsö som gör bogtillägg får inte plats i bild då kamerorna står på bryggan. Man flyttar därför utrustningen till en närliggande ponton.
  1989 Ombyggd i Fredrikshamn, Danmark. Ny huvudmaskin, av fabrikat MAN B&W Alpha, 850 hk, 625 kW, installeras samt ny inredning i passagerarutrymmena.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  2000-11-17 Vaxholms kommuns vapensköld sätts åter tillbaka i stäven. Den gamla försvann vid ett mindre lyckat tillägg vid Strömkajen någon gång i början på 1970-talet.
  2002-07-24 Får bottenkänning vid anlöp av Bjuröns brygga kl. 19.00 på utgående tur. Fortsätter turen till Grundvik där hon ersätts av Vånö och Silverö för att kunna gå till Vaxholm för dykarundersökning. Åter i trafik dagen efter.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2007-06-16 Drift och bemanning övertas av Utö Rederi AB under tiden för Waxholm IIs reparation. Anledningen till att Utö Rederi övertar drift och bemanning beror på att besättningen från Utö Rederi som ska bemanna Ramsö inte önskar bli tillfälligt anställda i Blidösundsbolaget, vilket är ett krav från Sjöfartsverket.
  2009-02-27 Grundstöter vid Strömkajen kl. 20.30 i samband med att man skall lämna Stockholm för att gå söderut och ersätta Skarpö som grundstött under eftermiddagen. Man ådrar sig roder- och propellerskador och får gå in och förtöja i avvaktan på reparation. Bogseras till Tenö varv av bogserbåten Leif två dagar senare för ett kortare varvsbesök och går därefter i trafik istället för Skarpö påföljande dag.
  2012-01-30 Såld till Ornö Sjötaxis Rederi AB, Ornö. Ny hemort Ornö.
  2013-03-31 Grundstöter vid Trångholmens brygga kl. 17.00 i samband med tillägg, på tur från Svartsö till Boda, som hjälpbåt. Söderarm som man assisterar, kommer strax efter och drar försiktigt loss Ramsö innan båda fortsätter turen. Grundstötningen beror på det låga vattenståndet, ca -45 cm. Ingen passagerare kommer till skada.
  2019-08-29 Såld till Ellboda Rederi AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm.
  2019-12-21 Ombyggd vid Tenö Varv AB, Vaxholm. Ombyggnad till stävtillägg.
  2020-01-06 Uthyrd fram till 22 mars till Rederi AB Ballerina, Stockholm. Trafik på traden Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Ropsten (linje 80) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2020-06-22 Trafik på traden Vaxholm - Lillsved - Grinda - Vaxholm - Nybroplan - Vaxholm - Lillsved - Grinda.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Ornö Sjötaxis Rederi AB
Tillbaka till Ellboda Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.