Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Alexander von Humboldt
Albert Ehrensvärd i Lysekil
Albert Ehrensvärd i Lysekil
Foto: Okänd. Från Sveriges Sjömanshusmuseums arkiv
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S6
  Byggd 1859
  Varv Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr 625, senare 6038
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal KBMC, senare HLFV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 37,30 meter -
  Största bredd 6,56 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 203/130 -
  Maskineri 1 x Nyköping ångmaskin -
  Effekt 300 hk, 220 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1859 Byggd av Nyköpings Mekaniska Verkstad som Alexander von Humboldt för varvets egen räkning.
  1859-10-21 Insatt i trafik på traden Nyköping - Stockholm.
  1859-11-20 Sista turen på traden Nyköping - Stockholm.
  1859-11 Såld till Gefle Ångfartygsbolag, Gävle för 150.000 rdr. Trafik på traden Stockholm - Gävle.
  1874-03 Såld till en firma i Göteborg med Otto Lindberg i spetsen för 70.000 rdr. Trafik på traden Göteborg - Strömstad.
  1874 Uthyrd till en firma i Göteborg. Trafik på traden Göteborg - Frederikshavn.
  1875 Såld till det nybildade Ångfartygs AB Göteborg - Strömstad och omdöpt till Albert Ehrensvärd. Trafik på traden Göteborg - Strömstad - Kristiania, Oslo.
  1891-06-21 På en resa mellan Kristiania, Oslo och Göteborg somnar rorsmannen, som för tillfället styr fartyget, på sin post. Fartyget kör upp på en potatisåker på östra sidan av ön Rauø. Akterskeppet vattenfylls och man försöker täta läckan med amerikanskt fläsk och liggmadrasser. Man misslyckas och fartygets akter sjunker ner till fyra meters djup. Sex timmar efter haveriet passerar konkurrenten "Göteborg" som tar med sig passagerarna. Fartyget bärgas senare och repareras på Lindholmens varv, Göteborg.
  1892 Ny ångpanna installeras.
  1907-02 Såld till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla. Reservbåt.
  1917-11 Såld till Mårten Hansson, Göteborg för 70.000 kr och omdöpt till Mollösund. Ombyggd till lastfartyg vid Helsingborgs Varv. Ombyggnaden var så omfattande att fartyget fick ett nytt registernummer, 6038.
  1921-06 Såld till AB Mercari, Göteborg.
  1927-03 Såld till Ossian Olsson, Stockholm.
  1927-05-23 Såld till Oscar Treikelder, Tallin, Estland och omdöpt till Koit.
  1931-05-03 En brand utbryter ombord kl. 03.30 under en resa mellan Reval och Antwerpen med en last av nötkreatur, hö och halm. Fartyget överges som vrak utanför Faluddens fyr, Gotland.
Tillbaka till Gefle Ångfartygsbolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Göteborg - Strömstad
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1617 fartyg, 855 rederier och 105 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.