Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Alexander von Humboldt
Albert Ehrensvärd i Lysekil
Albert Ehrensvärd i Lysekil
Foto: Okänd. Från Sveriges Sjömanshusmuseums arkiv
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Akrivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-22 PN
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S6
* Sveriges Skeppslista 1908, S36
* Sveriges Skeppslista 1910, S36
* Sveriges Skeppslista 1911, S34
* Sveriges Skeppslista 1913, S36
* Sveriges Skeppslista 1921, S88
* Lloyd´s Register 1930
* Lloyd´s Register 1931
  Byggd 1859
  Varv Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr 625, senare 6038
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HLFV, senare KBMC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 37,30 meter 39,42 meter
  Största bredd 6,53 meter 6,85 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 203/130 278/161
  Maskineri 1 x Nyköping ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt - 300 hk, 220 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1859 Byggd av Nyköpings Mekaniska Verkstad som Alexander von Humboldt för varvets egen räkning.
  1859-10-21 Insatt i trafik på traden Nyköping - Stockholm.
  1859-11-20 Sista turen på traden Nyköping - Stockholm.
  1859-11 Såld till Gefle Ångfartygsbolag, Gävle för 150.000 rdr. Trafik på traden Stockholm - Gävle.
  1874-03 Såld till en firma i Göteborg med Otto Lindberg i spetsen för 70.000 rdr. Trafik på traden Göteborg - Strömstad.
  1874 Uthyrd till en firma i Göteborg. Trafik på traden Göteborg - Frederikshavn.
  1875 Såld till det nybildade Göteborg - Strömstads Ångbåts AB, Göteborg och omdöpt till Albert Ehrensvärd. Trafik på traden Göteborg - Strömstad - Kristiania (Oslo). Ny ångmaskin från Motala verkstad, 300 hk, 220 kW, installeras.
  1891-06-21 På en resa mellan Kristiania (Oslo) och Göteborg somnar rorsmannen, som för tillfället styr fartyget, på sin post. Fartyget kör upp på en potatisåker på östra sidan av ön Rauø. Akterskeppet vattenfylls och man försöker täta läckan med amerikanskt fläsk och liggmadrasser. Man misslyckas och fartygets akter sjunker ner till fyra meters djup. Sex timmar efter haveriet passerar konkurrenten "Göteborg" som tar med sig passagerarna. Fartyget bärgas senare och repareras på Lindholmens varv, Göteborg.
  1889-05-10 Ommätt. Nytt tonnage 207/159.
  1892 Ny ångpanna installeras.
  1898-11-04 Göteborg - Strömstads Ångbåts AB ombildas till Göteborg - Strömstads Förnyade Ångbåts AB, Göteborg.
  1900-04-18 Ommätt. Nya mått 37,30 x 6,56 meter. Nytt tonnage 203/130.
  1907-02 Såld till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla. Reservbåt.
  1917-11 Såld till fiskhandlare Mårten Hansson, Göteborg för 70.000 SEK och omdöpt till Mollösund. Ombyggd till lastfartyg vid Helsingborgs Warfs AB, Helsingborg. Ombyggnaden är så omfattande att fartyget får ett nytt registernummer, 6038 och ny signal KBMC.
  1921-06 Såld till AB Mercari, Göteborg.
  1927-03 Såld till Ossian Olsson, Stockholm.
  1927-05-23 Såld till Oscar Treikelder, Tallin, Estland och omdöpt till Koit. Estnisk signal HCEA.
  1931-05-03 En brand utbryter ombord kl. 03.30 under en resa mellan Reval och Antwerpen med en last av nötkreatur, hö och halm. Fartyget överges som vrak utanför Faluddens fyr, Gotland.
Tillbaka till Gefle Ångfartygsbolag
Tillbaka till Göteborg - Strömstads Ångbåts AB
Tillbaka till Göteborg - Strömstads Förnyade Ångbåts AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1621 fartyg, 859 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.