Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Alexander von Humboldt
Albert Ehrensvärd i Lysekil
Albert Ehrensvärd i Lysekil
Foto: Okänd. Från Sveriges Sjömanshusmuseums arkiv
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Akrivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-22 PN
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1859-07-18
* Aftonbladet 1859-07-22
* Norrköpingskuriren 1859-11-04
* Jönköpingsbladet 1859-11-22
* Aftonbladet 1862-05-24
* Aftobladet 1868-07-27
* Atfinbladet 1868-07-28
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1874-02-27
* Aftonbladet 1874-02-28
* Nya Dagligt Allehanda 1874-03-30
* Aftonbladet 1874-04-01
* Aftonbladet 1874-04-09
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1891-06-22
* Göteborgsposten 1891-06-22
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1891-07-06
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1892-10-17
* Göteborgs Aftonblad 1900-10-25
* Svenska Dagbladet 1924-12-03
* Dagens Nyheter 1931-05-04
* Svenska Dagbladet 1931-05-04
* Dagens Nyheter 1931-05-05
* Svenska Dagbladet 1931-05-05
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S6
* Sveriges Skeppslista 1908, S36
* Sveriges Skeppslista 1910, S36
* Sveriges Skeppslista 1911, S34
* Sveriges Skeppslista 1913, S36
* Sveriges Skeppslista 1921, S88
* Lloyd´s Register 1930
* Lloyd´s Register 1931
  Byggd 1859
  Varv Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr 625, senare 6038
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HLFV, senare KBMC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 37,30 meter 39,42 meter
  Största bredd 6,53 meter 6,85 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 203/130 278/161
  Maskineri 1 x Nyköping ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt - 300 hk, 220 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1859-07-07 Sjösatt.
  1859 Byggd av Nyköpings Mekaniska Verkstad som Alexander von Humboldt för varvets egen räkning.
  1859-10-21 Insatt i trafik på traden Nyköping - Stockholm (Riddarholmen).
  1859-10-29 En eld bryter ut i aktersalongen ombord på fartyget vid kajen på Riddarholmen, Stockholm. Elden startar i en kamin, som en städerska lämnat utan tillsyn och sprider sig till väggarna som är bestrukna med stark terpentinfernissa och till taket i korridoren. Elden kan snabbt släckas och de brända detaljerna lagas.
  1859-11-20 Sista turen på traden Nyköping - Stockholm.
  1859-11 Såld till Ångfartygs AB Alexander von Humboldt, Gävle för 150.000 rdr rmt. Trafik för Gefle Ångfartygsbolag, Gävle på traden Stockholm - Gävle.
  1862-05-23 Grundstöter strax efter kl. 01.00 i stark vid och kraftigt regn utanför Öregrund vid färd från Gävle mot Stockholm. Dras loss ca. kl. 06.00 av ångfartyget Sten Sture, som passerar platsen på väg mot Gävle. Fartyget kan sedan fortsätta sin färd till Stockholm. Skadorna på fartyget är begränsade till några bucklor i skrovet.
  1868-07-27 Grundstöter ca. kl. 03.00 vid Grytholmen söder om Furusund vid färd från Gävle mot Stockholm. Dras loss av bärgningsångaren Färdig och kan sedan fortsätta till Stockholm. Inga skador på fartyget upkommer vid incidenten.
  1874-02-23 Såld till Otto Lindberg, Göteborg för 70.000 SEK och omdöpt till Albert Ehrensvärd.
  1874-04-07 Uthyrd till kommissionärerna Edgren & Wahlström, Göteborg. Trafik på traden Göteborg- Fredrikshamn, Danmark.
  1875-04 Trafik på traden Göteborg - Strömstad - Kristiania (Oslo).
  1876-02 Ny ångmaskin från Motala verkstad, 300 hk, 220 kW, installeras vid Lindholmens Varv, Göteborg.
  1876-06 Såld till det nybildade Göteborgs - Strömstads Ångbåts AB (Otto Lindberg), Göteborg. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Strömstad - Kristiania (Oslo).
  1889-05-10 Ommätt. Nytt tonnage 207/159.
  1891-06-21 På en resa mellan Kristiania (Oslo) och Göteborg somnar rorsmannen O. Abrahamson, som för tillfället styr fartyget, på sin post. Fartyget kör ca. 03.20 upp på en potatisåker på östra sidan av ön Rauø. Akterskeppet vattenfylls och man försöker täta läckan med amerikanskt fläsk och liggmadrasser. Man misslyckas och fartygets akter sjunker ner till fyra meters djup. Vid 09.00-tiden passerar konkurrenten, ångfartyget Göteborg som tar med sig passagerarna.
  1891-06-30 Dras loss av borserångaren Frederikshavn från Svitzers och bogseras till Lindholmens Varv, Göteborg, dit den anländer 3 juli.
  1892 Ny ångpanna installeras.
  1892-10-16 Vid utbackning från tilläggsplatsen i Strömstad för färd mot Göteborg blir fartyget påkört av ångfartyget Göteborg, som precis anländer till hamnen. Göteborgs stäv träffar Albert Ehrensvärds akterspegel som får en större buckla. Repareras vid Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg.
  1898-11-04 Göteborg - Strömstads Ångbåts AB ombildas till Göteborg - Strömstads Förnyade Ångbåts AB, Göteborg.
  1900-04-18 Ommätt. Nya mått 37,30 x 6,56 meter. Nytt tonnage 203/130.
  1900-10-24 Grundstöter ca. kl. 19.00 på Thorsöskäret, söder om Fredrikstad, vid färd från Kristiania (Oslo) mot Göteborg. Fartyget får ett stort hål i bogen och tar in vatten. Två bogserbåtar kommer til undsättning och drar loss fartyget från grundet. Den ena bogserbåten assisterar sedan Albert Ehrensvärd in till Fredrikstads Mekaniska Verkstad medan den andra tar passagerarna tillbaka till Kristiania.
  1907-02 Såld till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla. Reservbåt.
  1917-11 Såld till fiskhandlare Mårten Hansson, Göteborg för 70.000 SEK och omdöpt till Mollösund. Ombyggd till lastfartyg vid Helsingborgs Warfs AB, Helsingborg. Ombyggnaden är så omfattande att fartyget får ett nytt registernummer, 6038 och ny signal KBMC.
  1921-06 Såld till AB Mercari, Göteborg.
  1924-12-01 Grundstöter i Kalmarsund vid färd från Stockholm mot Kalmar.
  1927-03 Såld till Ossian Olsson, Stockholm.
  1927-05-23 Såld till Oscar Treikelder, Reval (Tallin), Estland och omdöpt till Koit. Estnisk signal HCEA.
  1931-05-03 En brand utbryter ombord kl. 03.30 vid södra Gotland under en resa mellan Reval och Antwerpen med en last av ca. 100 oxar, hö och halm. Fartyget överges av de 14 besättningsmännen och de tre fripassagerarna ombord som räddar sig i livbåtar och tar sig till Faluddens fyrplats. Dagen efter bogseras det utbrunna fartyget av en motorbåt på grund utanför Faludden. Flera förkolnade djurkadaver flyter dagarna efter incidenten in mot stränderna på södra Gotland. Besättningen tror att en gnista från skorstenen antänt halmen på däck
Tillbaka till Gefle Ångfartygsbolag
Tillbaka till Göteborgs - Strömstads Ångbåts AB
Tillbaka till Göteborg - Strömstads Förnyade Ångbåts AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.