Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 3
Freja af Fryken i Fryksta, Kil 2011-08-06
Freja af Fryken i Fryksta, Kil 2011-08-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1868
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 132
  Registernr 14690
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SHIJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,19 meter 20,26 meter
  Största bredd 4,07 meter 4,15 meter
  Djupgående 1,34 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 80/66 36/11
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 60 hk, 44 kW 60 hk, 44 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare 55 passagerare
  Historik
  1868-07 Beställd.
  1868-10-23 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 3 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Hemort Kalmar. Byggnadskostnad 26.000 rdr. Trafik på traderna Kalmar - Färjestaden och Kalmar - Röhälla.
  1874-02-09 Strax efter avgång från Färjestaden på eftermiddagen överraskas man av en storm. Man väljer att vända tillbaka men precis före ankomsten till bryggan tar vinden tag i fartyget och driver det på grund. Ett hål uppstår skrovet och vatten strömmar in i försalongen. Passagerarna tas i land med hjälp av roddbåtar. Fartyget dras loss två dagar senare av ångfartyget Kalmarsund N:o 1 och bogseras till skeppsvarvet i Kalmar för reparation. Åter i trafik 14 februari.
  1882 Ångpannan renoveras vid Motala Mekaniska Werkstads AB.
  1887-11 Såld till Nils Persson, Västra Lysvik och Olof Olsson, Stöpafors för 9.000 SEK och omdöpt till Freja. Ny hemort Fryksta. Trafik på sjön Fryken, traden Torsby - Fryksta.
  1887-12-06 Anländer till Karlstad på färden från Kalmar mot Frykensjöarna.
  1887-12-10 Uthyrd till hamnkapen C. Svensson för transport av förnödenheter till boende på den lilla ön Rörskär utanför Karlstads hamn.
  1889-12-13 Nils Persson bildar Ångbåts AB Freja, Lysvik tillsammans Olof Olsson och kapten Johan Emil Löfgren.
  1896-07-23 Kantrar och sjunker utanför Bössvikens brygga i Östra Ämtervik vid färd från Fryksta mot Torsby med 17 personer ombord. 11 personer omkommer varav 6 är passagerare. 6 personer lyckas rädda sig genom att simma in till land. Olyckan orsakas av en kastvind som gör att fartyget kränger åt styrbord och den osurrade däckslasten, bestående av bland annat 85 säckar gödningämnen och 10 säcker mjöl, förskjuts. Vatten strömmar in genom ventilerna och en öppen lastport och fartyget slår runt på några sekunder.
  1976-08-15 Dykarna Bengt Eklund och Ingemar Hellman från Karlstads dykarklubb lyckas efter mycket letande hitta fartyget på 52 meters djup.
  1993-08-16 Ångbåtföreningen Freja bildas för att försöka genomföra en bärgning av fartyget.
  1994-07-18 Bärgningen av fartyget påbörjas.
  1994-07-23 Fartyget bryter vattenlinjen klockan 12:00. På klockslaget exakt 98 år efter förlisningen. Senare på eftermiddagen flyttas fartyget in till Fryksta. Där lyfts hon upp på en trailer som senare kör henne till Brårundsvarvet i Sunne. Fartyget inregistreras som Freja af Fryken. Hemort Fryksta.
  1996-07-02 Fartyget som nästan är färdigrenoverat, börjar kl. 05.00 brinna. Allt av trä brinner upp och när elden slocknat återstår bara ett svårt bränt plåtskrov med skadat maskineri.
  1997-06-13 Renoveringen är nu klar och fartyget flyttas med lastbil till Fryksta där hon sjösätts.
  1997-06-23 Klockan 10:45 påbörjas premiärturen från Fryksta till Sunne. Nästa dag forstätter man upp på Övre Fryken.
  2015-06-04 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåtföreningen Freja
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.