Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 5
Flyt vid Kornhamnstorg, Stockholm 2006-05-07
Flyt vid Kornhamnstorg, Stockholm 2006-05-07
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1992, S16
* Svensk Sjöfarts Tidning 45/1970, S49
* Båtologen 4/2015, S254
* Sveriges Skeppslista 1908, S50 RA
* Sveriges Skeppslista 1910, S50 RA
* Sveriges Skeppslista 1917, S54 RA
* Sveriges Skeppslista 1919, S52 RA
* Sveriges Skeppslista 1925, S54 RA
* Sveriges Skeppslista 1927, S60 RA
* Sveriges Skeppslista 1935, S62 RA
* Sveriges Skeppslista 1939, S64 RA
* Sveriges Skeppslista 1965, S64
* Sveriges Skeppslista 2006, S88
  Byggd 1901
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 238
  Registernr 3957
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMLV, numera SDTO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,49 meter 23,07 meter
  Största bredd 5,68 meter 5,68 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 97/70 49/22
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 70 hk, 51 kW 72 hk, 98 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 234 passagerare -
  Historik
  1901 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Djurgården 5 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Slussen - Djurgården.
  1963 Motoriserad med en Scania-Vabis. 80 hk, 59 kW.
  1969 Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, hade ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 100.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 49.543 SEK.
  1974 Ombyggd. Nya upphöjda styrhytter samt förlängd salong.
  1980 Upplagd bakom Nationalmuseum som flytande förrådslokal.
  1982-11-01 Såld till Sören Österholm AB, Visby för 183.000 kr och omdöpt till Mazza. Renoverad och inredd i sekelskiftesmiljö. Flytande restaurang i Visby hamn under namnet "Noaks Ark".
  1993 Såld till Rederi Baltic Star AB, Stockholm. Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Flytande restaurang vid Kornhamnstorg, Stockholm under namnet "Sjöhäxan" med en uteserveringsponton bedvid.
  1999 Såld till Beer Python AB, Stockholm och inofficiellt omdöpt till Flyt. Fortsätter som flytande restaurang vid Kornhamnstorg.
  2002 Tvingas flytta eftersom Stockholmspartiet vill bygga en gästbrygga längs hela kajen. Upplagd i Ropsten.
  2002-06 Åter vid Kornhamnstorg.
  2005-01-09 Pontonen med uteserveringen sjunker under på grund av hårt väder. Färjan skadas och tar in vatten. Bogseras till Mälarvarvet för reparation.
  2005-04-29 Åter vid Kornhamnstorg med en ny uteserveringsponton.
  2008-08-31 Såld till Flyt AB, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.