Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Woodcock
Havsörnen
Havsörnen
Foto: Olof Arnell. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S81
* Karl Anders Andersson, EMA 2010-02-07 PN
  Byggd 1901
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 292
  Registernr 10235
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SIWC, senare SFB 4782
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 12,27 meter 11,88 meter
  Största bredd 2,75 meter 2,75 meter
  Djupgående - 0,90 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Ford
  Effekt - 80 hk, 59 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1901 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Woodcock till Bröderna John och Leornard Wahlund. Trafik på traden Saltsjöbaden - Älgö - Gåsö - Tyresö.
  1914 Såld till Waxholms Nya Ångfarygs AB, Vaxholm och omdöpt till Svalan.
  1916 Såld till Baldersnäsverken, Ingarö. Döps först om till BMS I och sen till Baldersnäs I. Trafik på traden Ingarö - Saltsjöbaden.
  1923 Såld till James Funch och omdöpt till Ingarö Strand II. Trafik på traden Saltsjöbaden - Finnsveden - Ringstensudden - Ramsängen - Beatelund - Lillängen - Kolström - Fågelvik - Nykvarn - Återlöga - Herrvik - Tranarö - Strömmadal - Sofiedal - Strömma kanal.
  1939 Såld till Ture Karlsson, Stockholm och omdöpt till Carmencita.
  1945 Såld till Sture Carlsson, Stockholm. Motoriserad med en tändkulemotor.
  1947-06 Såld till Stockholms Skeppshjälps AB, Stockholm och omdöpt till Diana.
  1950-11-10 Såld till fiskaren Karl Gustav Nilsson, Norrköping för 5,500 SEK.
  1952 Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta, installeras.
  1953-06-15 Insatt i trafik på traden Lindö - Esterön godkänd för 45 passagerare.
  1958 Karl Nilsson flyttar ner till Gryt och döper om båten till Havsörnen. Trafik på traden Arkösund - Harstena - Fyrudden godkänd för 32 passagerare i inre fart.
  1962-06-20 Maskinhaveri.
  1965-07-27 Såld på exekutiv auktion till Erik Norlin, Töreboda för 3.600 SEK och registrerad som fritidsfartyg. Ombyggd. Passagerarsalongen borttagen. Ny styrhytt i teak och ny akterruff i mahogny. Utrustas med två master och stödsegel. Den rundade aktern kapas och båten får en platt akterspegel. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford supermajor, 80 hk, 59, kW, installeras.
  1969 ca. Erik Norlin flyttar till Sjötorp när han blir chef över Göta Kanals västra del.
  197? Används som inspektionsbåt på Göta Kanal.
  1992 Överförd till Erik Norlins son Mikael Norlin efter Eriks död. Fritidsbåt på Vänern.
  1996-02-16 Såld till Karl Anders och Gunilla Andersson, Fränninge, Sjöbo.
  2001 Ny hemort Västervik.
  2009 Ny hemort Baldersnäs, Dals Långed, Bengtsfors.
  2010-01-17 Totalförstörs vid en brand vid Dalbobåtar, Åmål där fartyget ligger vinterförvarat.
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till James Funch
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.