Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skärgården
Skärgården utanför Kummelnäs, Nacka 2014-06-05
Skärgården utanför Kummelnäs, Nacka 2014-06-05
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 4/2014, S258
  Byggd 1978
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B38
  Registernr 12456
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 7727310
  Signal SFTJ
  Systerfartyg Roslagen
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,06 meter 35,06 meter
  Största bredd 7,42 meter 7,42 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 315/155 296/112
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 4 x MTU
  Effekt 1.180 hk, 867 kW 1.600 hk, 1.167 kW
  Toppfart 18 knop 20 knop
  Kapacitet 400 passagerare 297 passagerare
  Historik
  1978-11-10 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Skärgården till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Döpt av Marianne Watting.
  1979-04-12 Premiärtur.
  1979-10-13 Assisterar passagerarfärjan Baltic Star som grundstött kraftigt vid ön Kungarna, Värmdö-Garpen. Passagerarna evakueras till Skärgården för transport iland.
  1988 Tre av de fyra huvudmaskinerna byts ut mot nya, av fabrikat Scania DSI 11.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1996-05-07 Vid en inspektion får fartyget fartrestriktioner av Fartygsinspektionen. På grund av allt för rank konstruktion tillåts inte fartyget och systerfartyget Roslagen att gå snabbare än 12 knop.
  1997 Ombyggd på Oskarshamns varv med sponsoner monterade längs sidorna som gav en stabilare gång. Fartyget får akterdäck och aktersalongen som blir något mindre får ny inredning. Tidigare fartrestriktioner återkallade.
  1998 Ombyggd på Oskarshamns varv, restrerande del av fartygets passagerarutrymmen får ny inredning.
  1999-08-07 Grundstöter lätt vid Borghålet, Norra Grinda.
  2000-05-01 Drift och bemanning övergår av Rederi AB Wermdö.
  2001 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 12, 1.180 hk, 867 kW, installerade.
  2003 Ombyggd vid Oskarshamns varv AB. Ny däcksexpedition. Får fartygsnamnet påmålat på styrhyttens sidor.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Skärgårdsvind AB.
  2008-08-18 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  2013-09-27 Lämnar Stockholm för färd till Oskarshamns Varv, Oskarshamn. Fartyget ska byggas om med helt ny inredning, nytt förskepp, förkortad överbyggnad föröver samt en ny passagerarsalong på övre däck. Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU, 1.600 hk, 1.176 kW installeras.
  2014-06-19 I samband med tillägg vid Höganäs brygga, Tynningö kl. 14.43 stannar samtliga maskiner när man är på väg in mot bryggan. Man försöker återstarta dem, men utan resultat. För att undvika en rejäl kajstuds girar man undan och kör med ett par knops fart upp i strandkanten intill bryggan. Ingen av de 17 passagerarna ådrar sig några skador och kan strax efteråt evakueras iland där de efter ett par minuter får fortsätta färden in mot Stockholm med Sjögull som anslutit till platsen. Fartyget ådrar sig skador i stäven, som vikt sig åt babord, med en halvmeter lång reva som resultat. Dras loss kl. 18.50 och bogseras sedan till Kummelnäs varv av bogserbåten Tug. Bildreportage
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Rederi AB Wermdö
Tillbaka till Skärgårdsvind AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.