Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wilhelm Röhss
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1872
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 166
  Registernr 2118
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 32,40 meter 44,53 meter
  Största bredd 6,70 meter 6,70 meter
  Djupgående 2,93 meter -
  Brt/Nrt 265/210 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt 160 hk, 118 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1872 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Wilhelm Röhss till Edgren & Wahlström, Göteborg. Trafik på traden Göteborg - Arvika, en resa på 22 timmar.
  1874 Såld till Ångfartygs AB Blixt, Härnösand. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Umeå.
  1886 Flyttas till traden Härnösand - Sollefteå.
  1889 Flyttas till traden Sundsvall - Härnösand - Umeå - Luleå - Haparanda.
  1891 Ångfartygs AB Blixt byter namn till Ångfartygs AB Bothnia, Härnösand.
  1892 Ombyggd. Förlängd till 44,53 meter. Fortsatt trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Umeå - Luleå - Haparanda.
  1895-06 Grundstöter och sjunker i svår storm och tät tjocka vid Sandviksrevet vid Kåge mellan Luleå och Skellefteå. Alla ombord räddas.
  1895 Vraket säljs som skrot till en privatperson i Ursviken för 150 kr.
Tillbaka till Ångfartygs AB Blixt
Tillbaka till Ångfartygs AB Bothnia
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.