Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hertugbussen
Komiza i Split, Kroatien 2008-09-11
Komiza i Split, Kroatien 2008-09-11
Foto: Per Körnefeldt
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-03-11 PN
* Båtologen 3/1996, S126
* Båtologen 3/1997, S126
* Båtologen 1/2001, S54
* Båtologen 3/2001, S164
* Skipet 2/1996, S42
* Skipet 4/1996, S53
* SWEREFs Skeppslista 1996, S18
* SWEREFs Skeppslista 1997, S22
* SWEREFs Skeppslista 1998, S14
* SWEREFs Skeppslista 1999, S14
* Sveriges Skeppslista 1997, S28
* Sveriges Skeppslista 1998, S28
  Byggd 1973
  Varv Westermoen Hydrofoil A/S, Mandal, Norge
  Varvsnummer 28
  Registernr 14824
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 7321908
  Signal LLBX, SEKX, numera kroatisk signal 9A7270
  Systerfartyg Fjordglytt, Karmsund, Fjordtroll, Sauda, Mayflower, Kongsbussen, Tedno, Koegelwick, Olavsbussen, Haugesund, Storesund, Fjordkongen, Brynilen, Øygar, Fjorddronningen II, Highland Seabird, Fjorddrott, Fjordprinsessen, Steigtind, Mediteran, Hornöy och Marina I
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,65 meter -
  Största bredd 9,01 meter -
  Djupgående 1,20 meter -
  Brt/Nrt 198/- 198/-
  Maskineri 2 x MTU V12 -
  Effekt - -
  Toppfart 28 knop -
  Kapacitet 160 passagerare -
  Historik
  1973-05-15 Levererad av Westermoen Hydrofoil A/S som Hertugbussen till Fosen Trafikklag A/S, Trondheim, Norge. Norsk signal LLBX. Trafik på traden Trondheim - Brekstad - Storfosna - Hestvika - Fjellvær - Ansnes - Fillan - Knarrlagsund - Sistranda - Mausundvær - Vadsøysund - Bogøyvær - Sula.
  1996-04 Såld till Thomas Nilsson Marin AB, Brantevik för 1,45 milj NOK och omdöpt till Bombi Bitt. Svensk signal SEKX. Trafik på traden Brantevik - Allinge, Bornholm samt charter.
  1997 Transportfartyg vid bygget av Öresundsbron.
  2000-11 Såld till SEM Marina Travel Agency, Split, Kroatien för 2,5 milj SEK och omdöpt till Komiza. Kroatisk signal 9A7270.
Tillbaka till Thomas Nilsson Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.