Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Söderarm
Söderarm i Lindalssundet, Värmdö 2015-06-28
Söderarm i Lindalssundet, Värmdö 2015-06-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 2004
  Varv Skrov/däckshus: Riga Shipyard, Riga, Lettland
Utrustning: Moen Slip A/S, Kolvereid, Norge
  Varvsnummer Skrov/däckshus: 1058
Utrustning: 56
  Registernr 15764
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 9284312
  Signal SBFW
  Systerfartyg Sandhamn Dalarö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 39,90 meter 39,90 meter
  Största bredd 10,30 meter 10,30 meter
  Djupgående 2,85 meter 2,85 meter
  Brt/Nrt 686/218 686/218
  Maskineri 2 x Mitsubishi S6R2 2 x Mitsubishi S6R2
  Effekt 1.440 hk, 1.058 kW 1.755 hk, 1.290 kW
  Toppfart 12,7 knop 12,7 knop
  Kapacitet 350 passagerare 500 passagerare
  Historik
  2002-10-09 Beställd vid Moen Slip A/S, Kolvereid, Norge. Beräknad byggnadskostnad 57,6 milj SEK.
  2003-09-29 Skrov och däckshus färdigställt, fartyget bogseras från byggnadsvarvet i Riga, Lettland till Kolvereid, Norge för utrustning och färdigställande.
  2004-04-12 Lämnar det norska varvet kl. 00.13 för leveransfärd till Stockholm.
  2004-04-17 Levererad av Moen Slip A/S som Söderarm till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Ankommer till Nybrokajen kl. 00.20 och vid en cermoni kl. 15.00 överlämnas hon av varvet. Drift och bemanning Stockholms Sjötrafik AB.
  2004-04-22 Döpt av Kerstin Fogelström kl. 17.04 vid en cermoni på Strömkajen. Kerstin Fogelström är enda åretruntboende på ön Sundskär i Stockholms norra skärgård. Bildreportage
  2004-09 Ombyggd vid Oskarshamns varv, livflottar flyttas för att befälhavaren skall kunna använda backspeglarna.
  2005-01-05 Får tekniskt fel på det ena shottelaggregatet vid ankomst Boda brygga kl. 07.30 och kör med några knops fart, med stäven först, upp i strandkanten bredvid bryggan. Inga av de 18 passagerarna skadas. Inte heller fartyget ådrar sig några större skador, men tas ur trafik och går in till Stockholm för egen maskin. Går dagen därpå till Östra Beckholmsdockan för översyn och reparation.
  2005-05-01 Får black-out på Långholmsfjärden sedan bränslet i dagtankarna tagit slut då filtren mellan botten- och dagtankar stannat. Får assistans av Viberö som håller haveristen från färjetrafik och torra land. Ca 30 minuter senare ankommer Waxholm I som bogserar in haveristen till Vaxholm. Där kopplar man landström och får sedan igång pumpar och kan senare på kvällen ta sig in till Stockholm för egen maskin. Blir stillaliggande två dagar för inspektion och ersätts av Waxholm I.
  2009-04-17 Utökat passagerarcertifikat till 500 passagerare.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2016 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Mitsubishi S6R2, 1.755 hk, 1.290 kW, installeras vid Tenö varv AB.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2017-11-17 I samband med embarkering vid V:a Skarprunmarens brygga kl. 17.50 så glider fartyget av bryggan när två passagerare befinner sig på landgången, dessa faller rakt ner i vattnet. Personerna simmar iland och tas sedan om hand ombord där de får torra kläder och kan fortsätta sin resa. Incidenten beror på den mänskliga faktorn.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.