Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saltsjöbaden 1
Djurgården 7 i Nybroviken, Stockholm 2019-07-06
Djurgården 7 i Nybroviken, Stockholm 2019-07-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 45/1970, S49
  Byggd 1893
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 209
  Registernr 5217
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JSHD,SGEK, numera SFE 2519
  Systerfartyg Saltsjöbaden 2 Saltsjöbaden 3
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,00 meter 20,55 meter
  Största bredd 5,20 meter 5,36 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - 34/15
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania DSI 11 R82
  Effekt 60 hk, 44 kW 205 hk, 151 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 197 passagerare
  Historik
  1893 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 1 till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Byggkostnad 20.000 kr. Trafik på linjen Karl XII:s torg - Stadsgården.
  1937 Såld till Västerås stad, Västerås och omdöpt till Elba II.
  1938 Oljeeldning installeras vid Löfholmsvarvet, Stockholm.
  1953 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Djurgården 7.
  1967-09-17 Upplagd efter sin sista dag med ångdrift.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 20.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 53.877,23 SEK.
  1971 Motoriserad. Motorn tas från Hugin som sedan säljs.
  1978 Ombyggd vid Mälarvarvet med bland annat nya styrhytter.
  1990 Ombyggd.
  2004-03-16 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  2004-04-24 Första dagen i trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal på linjen Nybroplan - Vasabryggan - Skeppsholmen - Allmäna gränd.
  2005 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2007 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sightseeing AB, Stockholm.
  2009 Insatt i Stockholms Sightseeings trafik Hop on, hop off med anlöp även vid Slussen.
  2016-01-11 Reservbåt för traden Klara Mälarstrand - Riddarholmen - Söder Mälarstrand - Kungsholmstorg (linje 85) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2018-11-16 Överförd till båtregistret med signal SFE 2519.
  2018-12-31 Sista dagen linje 85 trafikeras innan linjen läggs ner.
  2019-06-28 Insatt som gratisfärja på linjen Nybroplan - Allmännagränd, finansierad av flera aktörer på Djurgården såsom Skansen, Gröna Lund, ABBA the Museum och Vasamuseet.
Tillbaka till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Tillbaka till Västerås stad
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 916 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.