Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trafik
Astrea i Göta kanal
Astrea i Göta kanal
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-02-04 PN
* Svensk Sjöfarts Tidning 1/1973, S42
* Båtologen 5/1994, S200-203, 211
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S
* Sveriges Skeppslista 1908, S116
* Sveriges Skeppslista 1910, S116
* Sveriges Skeppslista 1911, S116
* Sveriges Skeppslista 1913, S120
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1929, S46
* Sveriges Skeppslista 1941, S46
* Sveriges Skeppslista 1945, S46
* Sveriges Skeppslista 1947, S48
* Sveriges Skeppslista 1949, S50
* Sveriges Skeppslista 1951, S46
* Sveriges Skeppslista 1955, S48
  Byggd 1885
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 368
  Registernr 767
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JCFH, senare SDGE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,75 meter 30,84 meter
  Största bredd 6,58 meter 6,70 meter
  Djupgående 2,85 meter 2,82 meter
  Brt/Nrt 228/166 283/183
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885-04 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Trafik till Linköpings Trafiks Ångfartygs AB, Linköping. Trafik på traden Stockholm - Linköping.
  1894 Trafik på traden Stockholm - Mariefred.
  1895-03-28 Ommätt. Nya mått 29,75 x 6,67 meter. Nytt tonnage 235/167.
  1897-02 Såld till Linköpings Nya Trafiks Ångfartygs AB, Linköping.
  1898-02 Såld till Rederi AB Norden, Norrköping för 65.000 SEK. Trafik på traden Norrköping - Södertälje - Stockholm.
  1903-12-23 Såld till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping för 52.000 SEK och omdöpt till Viktor Rydberg. Trafik på traden Jönköping - Stockholm.
  1904-04-06 Ommätt. Nytt tonnage 235/165.
  1905 Renoveras.
  1905-04-08 Ommätt. Nytt tonnage 235/163.
  1912 Renoveras.
  1914-01-01 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
  1922-08-27 Grundstöter kl. 06.00 på morgonen vid Lönshuvud mellan Arkösund och Kåreholm vid färd från Stockholm mot Jönköping. Fartyget får 35 graders slagsida och vatten tränger in i maskinrummet. De 12 passagerarna evakueras till ångfartyget Linköping och lasten, runt 80 ton styckegods, lastas över till ångfartyget Ran. Orsaken till incidenten är att man gått på fel sida om en prick. Fartyget dras senare loss utan större skador.
  1922-10-20 Kantrar och sjunker kl. 05.00 strax söder om fyren Stenskär i Trosa skärgård under färd från Stockholm mot Jönköping. Tre personer omkommer och de övriga räddas av Pallas som är på väg från Jönköping mot Stockholm.
  1923-04 Bärgas. Fullständigt ombyggd med bland annat förlängd överbyggnad förut med nya salonger. Matsalongen får ny inredning i gustaviansk stil och röksalongen i kinesisk stil. Omdöpt till Astrea. Flyttas efter ombyggnaden till traden Stockholm - Göteborg.
  1923-05-18 Ommätt. Nya mått 29,35 x 6,72 meter. Nytt tonnage 265/186.
  1924-07-10 Ommätt. Nytt tonnage 263/176.
  1946-06-18 Ommätt. Nya mått 30,84 x 6,70 meter. Nytt tonnage 283/183.
  1953 Ombyggd med bland annat ny styrhytt.
  1956-09-03 Såld till Comptoir Industriel et Agricol SA, Liège, Belgien för 80.000 SEK för skrotning.
  1956-10-04 Överlämnas i Antwerpen till de nya ägarna.
Tillbaka till Rederi AB Norden
Tillbaka till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.