Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saltsjöbaden 2
Skrovet av Cama III vid Hornsberg, Stockholm 2006-10-06
Skrovet av Cama III vid Hornsberg, Stockholm 2006-10-06
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1893
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 210
  Registernr 5218
  Fartygstyp Ångfärja, senare pråm
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JSHF, senare SGEM
  Systerfartyg Saltsjöbaden 1 Saltsjöbaden 3
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,94 meter 19,94 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,21 meter
  Djupgående 2,70 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 78/52 78/52
  Maskineri 1 x Nya AB Atlas ångmaskin -
  Effekt 60 hk, 44 kW 102 hk, 75 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 201 passagerare -
  Historik
  1893-02 Beställd av Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1893-04 Bogseras från William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB till Nya AB Atlas, Stockholm för installering av ångmaskin och ångpanna.
  1893-05-13 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 2 till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 20.000 SEK.
  1893-06-21 Insatt i trafik på traden Karl XII:s torg, Stockholm - Saltsjöbaden i väntan på att järnvägen till Saltsjöbaden ska bli klar.
  1893-07-02 Trafik på traden Karl XII:s torg - Tegelviken (Saltsjöbanans tillfälliga slutstation).
  1893-12-23 Trafik på traden Karl XII:s torg - Stadsgården (Saltsjöbanans slutstation).
  1897-05-01 Kolliderar strax efter avgång från Stadsgården med ångslupen Maria vid färd mot Karl XII:s torg. Maria, som är på väg från Räntmästaretrappan mot Tegelviken, får en rejäl stöt och är nära att kantra. Vatten forsar in och flera av passagerarna tar sig över till Saltsjöbaden 2. Maria kommer snart på rätt köl igen och de båda fartygen kan efter incidenten fortsätta sina färder utan skador. Marias kapten döms senare som skyldig till olyckan och får böta 15 SEK.
  1899-06-10 Kolliderar ca. kl. 11.00 utanför Stadsgården med lastångfartyget Tellus vid färd från Karl XII:s torg. Saltsjöbaden 2 träffar Tellus i fören och får mindre plåtskador. Tellus, som precis lämnat Stadsgården för färd mot Le Havre och Bordeaux får endast en mindre buckla och de båda fartyget kan utan problem fortsätta sina respektive färder. Kaptenen på Saltsjöbaden 2 döms senare som ansvarig för olyckan och får böta 25 SEK.
  1902-03-05 Kolliderar ca. kl. 08.25 med systerfärjan Saltsjöbaden 1 på Strömmen i höjd med Skeppsholmen. Saltsjöbaden 2 kör in i sidan på Saltsjöbaden 1 som får stora skador på reling, tak och inredning. En passagerare får skador i ansiktet och blöder ymnigt. Saltsjöbaden 2 får mindre skador i fören. Båda färjorna kan, efter incidenten, fortsätta sin respektive färder. Kaptenen på Saltsjöbaden 2 döms senare som ansvarig för olyckan och får böta 50 SEK.
  1903 Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm.
  1911-09-05 Kolliderar utanför Skeppsbron med segelkuttern Mingon.
  1911-10-05 Kolliderar ca. kl. 08.30 med Strömfärjan 5 på Strömmen vid färd från Stadsgården mot Karl XII:s torg. Strömfärjan 5 är vid kollisionen på väg från Gustaf III:s staty mot Grevbron och kaptenen hävdar att inte såg Saltsjöbaden 2 då den var skymd av Saltsjöbaden 1 som precis passerat på väg från Karl XII:s torg mot Stadsgården.
  1936-12-21 Gör sent på kvällen sin sista färd på traden Karl XII:s torg - Stadsgården då Saltsjöbanans nya slustation vid Slussen invigts.
  1937-09-20 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 2.500 SEK. Fartyget ska skrotas för att få bort det från marknaden.
  1937-12-29 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg för 13.500 SEK och omdöpt till Färjan 7. Ny hemort Göteborg. Renoveras för ca. 8.000 SEK före färden till Göteborg. Används mest som reservfärja.
  1938-04-25 Anländer kl. 11.30 till Kustens Varv, Göteborg på leveransresan från Stockholm.
  1966-01-26 Såld till Agnar Harald Johansson, Göteborg för 10.250 SEK.
  1966-12-29 Såld till Tor Lennart Holst, Roslags-Näsby, Täby för 5.000 SEK. Används som reklampelare för filmer.
  1967-06-30 Lämnar Göteborg för att, via Göta kanal, gå till Stockholm.
  1968-06-06 Såld till Bror Lennart Eriksson, Stockholm för 9.500 SEK och omdöpt till Saltsjöbaden 2. Ny hemort Stockholm. Ombyggd och motoriserad med en Bolinder dieselmotor på 50 hk, 37 kW. Ångmaskinen och ångpannan skänks till Roslagens Sjöfartsmuseum, Älmsta.
  1970 Såld till Mercury Service AB, Kenty Sjöholm, Stockholm.
  1970-10-09 Såld till Anna Margareta Hedqvist, Sundbyberg och omdöpt till Cama III. Namnet kommer från två tjejer som heter Camilla och Marianne.
  1974 Såld till Gunnar Olcén, Sundbyberg.
  1978 Såld till Johan Redin, Stockholm för 58.000 SEK.
  1979 Såld till Ture Birger Lymar, Arboga. Ny hemort Arboga.
  1982 Ny huvudmaskin, 102 hk, 75 kW, installeras.
  1987 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
  1990 Såld till Fjäderholmarnas Rökeri & Fisk AB för 40.000 SEK. Ska användas som flytande krog men blir liggande oanvänd vid Fjärderholmarna och senare flyttad till Svindersviken, Nacka.
  1994 En pråm driver rakt på Cama III. Överbyggnaden skadas och fartyget sjunker delvis.
  1995 Överbyggnaden rivs och skrovet läggs upp på land.
  1998-01 Fjäderholmarnas Rökeri & Fisk AB byter namn till Stor-Olles Allt-Handel AB, Stockholm.
  2001 Skrovet flyttas till Hornsberg för att byggas om till husbåt. Används istället som upplag.
  2013 Såld till Kommunernas Återvinnings Central & Truck o Buss i Sthlm AB, Skogås. Hemort Stockholm.
  2018-04-23 Avregistrerad från Skeppsregistret som skrotad.
Tillbaka till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.