Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vemmenæs
Emelie av Hby Sjöstad vid Waldemarsudde, Stockholm 2011-06-09
Emelie av Hby Sjöstad vid Waldemarsudde, Stockholm 2011-06-09
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1991, S13-14, 28
* Redaren 2/1991, S21
* Svensk Sjöfarts Tidning 10/1970, S80
* Ångbåten 31, aug 1975, S18
* Sveriges Skeppslista 1969, S70
* Sveriges Skeppslista 1970, S68
* Sveriges Skeppslista 1971, S68
* Sveriges Skeppslista 1972, S66
* Sveriges Skeppslista 1973, S66
* Sveriges Skeppslista 1980, S40
* Sveriges Skeppslista 1981, S42
* Sveriges Skeppslista 1989, S48
* Sveriges Skeppslista 1992, S138
* Sveriges Skeppslista 1997, S132
* Sveriges Skeppslista 1998, S134
* Sveriges Skeppslista 2001, S46
* Sveriges Skeppslista 2005, S48
* Sveriges Skeppslista 2006, S50
* Ressel Rederi AB, EMA 2007-03-25, PN
* Jochum Ressel, EMA 2010-05-13 PN

2010-05-07 Återlevererad från MarinCenterSyd i Simrishamn.
2010-05-09 Lämnar Simrishamn för färd mot Stockholm.
2010-05-10 Anländer till kajplatsen i Norra Hammarbyhamnen, Stockholm kl. 23.00.
  Byggd 1931
  Varv H. C. Christensens Staalskibsværft, Marstal, Danmark
  Varvsnummer 44
  Registernr 10407
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFCG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,22 meter 25,24 meter
  Största bredd 6,78 meter 7,06 meter
  Djupgående 2,07 meter 1,78 meter
  Brt/Nrt - 66/19
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D12
  Effekt 195 hk, 143 kW 287 hk, 211 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 200 passagerare
  Historik
  1931 Levererad av H. C. Christensens Staalskibsværft som Vemmenæs till A/S Rudkøbing-Vemmenæs Færgefart (K.H. Friss), Rudkøbing, Danmark. Trafik som bilfärja på leden Rudkøbing - Vemmenæs.
  1947-11 Kolliderar med m/s Johanne utanför Rudkøbing.
  1953 Såld till D/S Smaalandshavet A/S, Bandholm, Danmark och omdöpt till Femøsund. Ny huvudmaskin, av fabrikat Völund, installeras. Trafik på leden Bandhamn - Askø - Fejø - Femø.
  1963 Såld till Allan och Åke Harrysson, Lysekil och omdöpt till Gullmarsfärjan II.
  1964 Reservfärja på leden Lysekil - Skaftö.
  1965 Ombyggd vid Fisketångens Slip. Den stora överbyggnaden tas bort för att ge plats för fler bilar.
  1965-05-11 Insatt i trafik på leden Lysekil - Skaftö efter att ombyggnaden är klar.
  1970 Såld till HB Skärgårdstrafik, Lysekil för 65.000 SEK.
  1974 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 120A, 367 hk, 270 kW, installeras.
  1975-07-01 Såld till Lysekils kommun, Lysekil.
  1987 Ombyggd för 1,7 milj SEK. Ny styrhytt och ny inredning.
  1991-01-22 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 240.000 SEK och omdöpt till Ängsholmen.
  1991-03-01 Lämnar kl. 14.15 Lysekil för färd mot Stockholm.
  1991 Ombyggd med bl.a. en passagerarsalong på det fd. bildäcket.
  1991-05-09 Insatt i trafik på traden Stockholm - Fjäderholmarna.
  1998-05 Såld Stockholms Flottservice AB, Stockholm och omdöpt till Tivoliexpressen. Trafik mellan Slussen och Gröna Lund.
  2000-03-07 Såld Ressel Consulting AB, Stockholm. Inofficiellt omdöpt till Event Express. Charterbåt i Stockholm.
  2000-06-02 Trafik för US Navy under PFF-övningen BALTOPS 2000 mellan den 2 och 7 juni.
  2000-09 Ombyggd vid Rindö Marine AB, Rindö. Anpassad för passagerartrafik.
  2000-12-01 Omdöpt till Emelie av Hammarby Sjöstad. Trafik på traden Barnängen - Luma, Hammarby Sjöstad. Bemannas av Blidösundsbolaget AB.
  2002-07-27 Flyttad till traden Nybroviken - Hammarby Sjöstad.
  2003 Traden ändrad till Nybroviken - Nacka Strand - Lidingö - Värtahamnen.
  2003-05 Flyttad till traden Nybroviken - Allmäna gränd - Saltsjökvarn - Hammarby Sjöstad. Bemanning återgår till Ressel Consulting AB.
  2004-12 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D12, 287 hk, 211 kW, installeras vid Rindö Marine AB, Rindö.
  2005-01-01 Insatt i trafik på traden Barnängen - Luma, Hammarby Sjöstad. Drift och bemanning övergår till B&N Hornet AB.
  2005-03-07 Ett hål i skrovet uppkommer vid trafik i Hammarbykanalen. Ersätts av m/s Lotten.
  2005-03-08 Körs med assistans av bogserbåt till Rindö Marine, Vaxholm för plåtbyten.
  2005-03-11 Åter i trafik.
  2005-05-25 Flyttas åter till traden Sjöbussbryggan/Barnängsbryggan - Saltsjökvarn - Allmänna Gränd - Nybroviken.
  2005 Ressel Consulting AB byter namn till Ressel Rederi AB, Stockholm.
  2005-08-02 Vid färd mellan Nybroviken och Hammarby Sjöstad får man stopp i maskin. Fartyget driver därefter först in i minst två förtöjda båtar för att sedan bli liggandes mitt i Hammarbykanalen. Assisteras och bogseras av Lotten av Hammarby Sjöstad in till Barnängen på Södermalmssidan där passagerarna kan gå av. Maskinstoppet beror på ett programfel i Volvo Pentas styrdator, vilket senare åtgärdas.
  2006-12 Ressel Rederi AB byter namn till Ressel Invest AB, Stockholm.
  2009-12-15 Under resa från Stockholm till Simrishamn inför en ombyggnad får man i höjd med Utklippan, Hanöbukten problem i den grova sjön sedan man tagit in vatten som sköljer upp på däck. Man anropar Sjöräddningscentralen som sätter en helikopter i utökad beredskap samt skickar Rescue Michano och KBV 290 mot platsen. Kl. 18.10 anländer Rescue Michano och assisterar Emelie in mot Karlskrona. För att få den sydvästliga sjön akterifrån går man in vid Danaflöt och rundar Senoren. Kl. 20.20 ankommer man Karlskrona. Skadorna är förutom vatteninträngningen en intryckt ruta på en frontdörr.
  2010 Ombyggd vid Marincenter Syd AB, Simrishamn. Omfattande ombyggnad med ny överbyggnad och styrhytt.
  2010-05-13 Åter i trafik på traden Hammarby Sjöstad - Saltsjökvarn - Allmänna Gränd - Nybroviken.
  2014 Ombyggd vid Marincenter Syd AB, Simrishamn. Vinterbonas för vintertrafik.
Tillbaka till Allan och Åke Harrysson
Tillbaka till HB Skärgårdstrafik
Tillbaka till Lysekils kommun
Tillbaka till Ressel Consulting AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
Tillbaka till Ressel Invest AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.