Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mariefred
Mariefred på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2016-06-08
Mariefred på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2016-06-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1994, S19-23
* Redaren 3/1994, S21
  Byggd 1903
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 251
  Registernr 4141
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5224285
  Signal JNFS, numera SFLE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,64 meter 31,95 meter
  Största bredd 6,07 meter 6,07 meter
  Djupgående 3,00 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 177/115 159/-
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 350 hk, 257 kW 298 hk, 219 kW
  Toppfart 11 knop 10 knop
  Kapacitet 324 passagerare 250 passagerare
  Historik
  1902-10 Beställd av Mariefreds Ångfartygs AB, Mariefred för leverans 15 april 1903. Kontrakterad byggnadskostnad 84.000 kr.
  1903-02-21 Sjösatt.
  1903 Levererad av Södra Varvet som Mariefred till Mariefreds Ångfartygs AB, Mariefred.
  1903-04-14 Premiärturen på traden Stockholm - Sandviken - Mariefred.
  1905-05-07 Mariefreds Ångfartygs AB går ihop med Ångfartygs AB Gripsholm och bilder tillsammans Gripsholms - Mariefreds Ångfartygs AB.
  1907 Elektriskt ljus installeras.
  1908 Överbyggnaden förlängs föröver varvid styrhytt och kommandobrygga flyttas fram en bit. Detta för att bereda plats för en navigations- och expeditionshytt för befälhavaren.
  1942-10 Akterdäcket glasas in vid Hammarbyverken, Stockholm. Ombyggnaden kostar 7.380 kr.
  1943 Matsalen rustas upp under hösten. Bl.a. ny väggpanel, nytt tak och nya fönsterbågar.
  1966 Rederiet och fartyget övertagna av Föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten, Stockholm med Stig Dingertz i spetsen.
  1976-07-17 Grundstöter vid Kalkudden utanför Mariefred.
  1973-06-16 Grundstöter nära Sandvikens brygga på färd från Mariefred mot Stockholm. Propellern fastnar och fartyget kan inte längre ta sig fram. Storskär, som befinner sig i närheten under en resa till Strängnäs, kommer till undsättning. De 200 passagerarna på Mariefred tas över av Storskär som även tar Mariefred på släp kopplad längs sidan. Vid Slagsta möter Mälardrott upp för att överta bogseringen till Finnboda varv. Fartyget åter i trafik efter två veckor sedan propelleraxeln ersatts.
  1980-05-07 En brand utbryter vid tretiden på morgonen på s/s Drottningholm som ligger förtöjd vid Klara Mälarstrand i Stockholm. Branden sprider sig till Mariefred som ligger bredvid. Drottningholm blir helt utbränd och på Mariefred skadas överbyggnadens främre del, styrhytten, livbåtarna och matsalen. Maskinisten Erik Fredriksson som övernattar ombord räddar sig genom att kasta sig Riddarfjärden. Fartyget flyttas samma dag till Mälarvarvet på Långholmen för uppröjning. Återuppbyggnaden genomförs senare på Kummelnäs Varv i Nacka.
  1980-06-28 Fartyget åter i trafik efter återuppbyggnaden.
  1981-05-20 Kraftig rökutveckling uppstår ombord och fartyget börjar driva. I närheten av Västerbron kommer Gurli till assistans och hjälper Mariefred tillbaka till kaj. Röken uppstod efter att packningen till mansluckan i ångpannan gått sönder.
  1982 Ångpannan utdömd.
  1983-03-11 En ny ångpanna lyfts i av kran nr 7 i Norra Hammarbyhamnen. Pannan som är tillverkad i Karlshamn, köps från AB Sunrod i Järfälla. Efter pannlyftet bogseras fartyget av bogserbåten Frode till Kummelnäs varv i Nacka för montering. Pannan och installationen kostar drygt 800.000 kr.
  1986-05-22 Deltar i Uppsalas 700 års-jubileum med kung Carl Gustaf och drottning Silvia ombord.
  1994-05-08 Ett elfel startar kl. 01.30 en brand ombord när fartyget ligger förtöjt vid Klara Mälarstrand i Stockholm. Övre däck bakom styrhytten och delar av mellandäcket förstörs. Fartyget flyttas till Beckholmen där repatartionsarbetet påbörjas redan samma kväll.
  1994-07-02 Fartyget åter i trafik.
  2002-03-06 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2020 Upplagd under årets säsong på grund av coronapandemin.
  2022 Drift och bemanning övergår till Nybrovikens Rederi AB, Vagnhärad.
  2023 Drift och bemanning övergår till Gripsholms - Mariefreds Ångfartygs AB, Stockholm.
Tillbaka till Mariefreds Ångfartygs AB
Tillbaka till Gripsholms - Mariefreds Ångfartygs AB
Tillbaka till Nybrovikens Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.