Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Enköping
Enköping utanför Blockhusudden, Stockholm 2004-06-23
Enköping utanför Blockhusudden, Stockholm 2004-06-23
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Soten - Venteranen, 1989, Hela boken
* Redaren 4/1990, S11-13
* Båtar på Vänern Del 1, 2005, S197-198
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S212
  Byggd 1868
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr 2190
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5334755
  Signal JFBM, numera SEKG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,29 meter 30,33 meter
  Största bredd 4,69 meter 5,45 meter
  Djupgående 2,18 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt - 133/64
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Volvo Penta TMD 100C
  Effekt 110 hk, 81 kW 238 hk, 175 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 148 passagerare
  Historik
  1868-06-20 Sjösatt.
  1868-08 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Enköping till Ångfartygs AB Bockholmssund, Enköping. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1869-07 Propelleraxeln går av i Essingesundet. Bogseras av s/s Upsala till Bergsunds Mekaniska Verkstad för reparation.
  1872-11-30 Grundstöter i Enköpingsån. Dras loss senare på kvällen.
  1875-10 Såld till Österby Ångfartygsbolag, Vallby för 37.000 kr.
  1883 Såld till Enköpings Ångfartygs AB, Enköping.
  1885 Såld till Ångfartygs AB Östhammar, Östhammar för 12.000 kr och omdöpt till Östhammar. Trafik på traden Stockholm - Östhammar.
  1889 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1899-11-26 Grundstöter kl. 17.45 på skäret Bromman utanför Herräng vid färd mot Östhammar. Det mesta av lasten ombord, bestående av mjöl-, öl- och sockerfat, förstörs. Bärgas av Neptunbolagets Mercur och bogseras till Mälarvarvet i Stockholm. Upplagd.
  1900-01-10 Såld i havererat skick till A P Sjödin, Stockholm.
  1900-04-19 Såld på exekutiv auktion till Ångfartygs AB Sigtuna - Skokloster, Sigtuna för 52.000 kr och omdöpt till Skokloster. Repareras vid Mälarvarfvets AB, Stockholm efter grundstötningen. Trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Örsundsbro.
  1901-11-14 Grundstöter vid Bagarbo brygga vid färd från Stockholm mot Örsundsbro.
  1901-11-17 Dras loss av s/s Upland tillsammans med bogserångaren Venus.
  1911 Såld till Ångfartygs AB Sylfid, Norrtälje och omdöpt till Arholma. Trafik på traden Stockholm - Arholma.
  1912 Ny ångpanna installeras på Ekensbergs varv.
  1913 Såld till pr/fabrikör Carl Gustaf Grönstedt, Norrtälje och omdöpt till Väddö. Trafik på traden Väddö - Stockholm.
  1915-03-24 Såld till J. Nyholm, Stockholm.
  1915-07-25 Såld till Ångbåts AB Glafsfjorden, Arvika för 21.000 kr och omdöpt till Glafsfjorden. Trafik på traden Arvika - Sölje - Satfnäs - Stömne - Björnö - Högsäter.
  1919-05 Såld till Ångbåts AB Byelfven, Arvika. Ombyggd vid Groths varv, Sjötorp med bland annat nytt tak och raka sidor. Ny ångmaskin på 110 hk, 81 kW, installeras. Ombyggnaden kostar ca. 100.000 kr.
  1935-05-02 Såld till Harry Emanuel Carlson, Gunnar Johansson och Arne Lorentsson, Styrsö omdöpt till Södra Skärgården. Ny hemort Styrsö-Tången. Trafik på traden Göteborg - Styrsö.
  1935-05-03 Avgår kl. 14.00 från Arvika mot Högsäter på sin sista tur i Värmland innan fartyget går till sin nya ägare.
  1939 Uthyrd på tre år till Styrsö Trafik AB, Göteborg. Får Styrsöbolaget skorstensfärger. Insatt i trafik under sommaren.
  1940 Upplagd vid Bohus Varv under 1940 och 1941.
  1943-04-15 Såld till pr/Erik Valter Yngve Carlson, Fiske-Tången för 18.000 kr och omdöpt till Soten.
  1946 Oljeeldning installeras.
  1948 Såld till pr/Knut Viktor Emanuel Carlson, Gravane. Motoriserad med en Säffle diesel, 150 hk, 110 kW.
  1971 Såld till Bröderna Karlssons Båttrafik HB, Kungshamn. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo TMD 100A, 200 hk, 147 kW, installeras.
  1978-06-30 Såld till Rederi AB Soten, Kungshamn för 4.050 kr. Trafik på traden Lysekil - Kungshamn.
  1990-01-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm och återfår ursprungsnamnet Enköping. Renoverad under 1989 och 1990 och därefter insatt i trafik i Mälaren.
Tillbaka till Ångfartygs AB Bockholmssund
Tillbaka till Enköpings Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Östhammar
Tillbaka till Ångfartygs AB Sigtuna - Skokloster
Tillbaka till Ångfartygs AB Sylfid
Tillbaka till Ångbåts AB Byelfven
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.