Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svea Lejon
Utö Express vid Örngrund, Nynäshamn 2008-08-01
Utö Express vid Örngrund, Nynäshamn 2008-08-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Båtologen 4/1981, S227
* Båtologen 2/1993, S86
* Båtologen 4/1993, S154
* Båtologen 3/1994, S132
* Båtologen 6/2002, S362
* Båtologen 4/2003, S220
* Loggen 3, S68-69, 79
* Länspumpen 2/2003, S18
* PassagerarRedaren 3/2002, S26
* PassagerarRedaren 4/2002, S26, 29
* PassagerarRedaren 1/2003, S22
* PassagerarRedaren 3/2003, S10
* Redaren 2/1988, S17, 21
* Redaren 4/1993, S11-12
* Redaren 1/1994, S6, 9-10
* Redaren 2/1994, S25
* Skärgårdsbåten 3/2002, S29
* Skärgårdsbåten 4/2002, S27

* Dagens Nyheter 1981-06-03
* Göteborgsposten 1981-06-18
* Dagens Nyheter 1987-05-19
* Göteborgsposten 1987-05-29
* Svenska Dagbladet 1987-05-29
* Svenska Dagbladet 1993-02-03

* Sveriges Skeppslista 1982, S88
* Sveriges Skeppslista 1983, S92
* Sveriges Skeppslista 1984, S94
* Sveriges Skeppslista 1985, S96
* Sveriges Skeppslista 1986, S96
* Sveriges Skeppslista 1987, S96
* Sveriges Skeppslista 1988, S98
* Sveriges Skeppslista 1989, S102
* Sveriges Skeppslista 1990, S110
* Sveriges Skeppslista 1991, S116
* Sveriges Skeppslista 1992, S120
* Sveriges Skeppslista 1993, S118
* Sveriges Skeppslista 1994, S116
* Sveriges Skeppslista 2003, S138
* Sveriges Skeppslista 2004, S140
* Sveriges Skeppslista 2005, S142
* Sveriges Skeppslista 2006, S146
* Sveriges Skeppslista 2007, S154
* Sveriges Skeppslista 2008, S158
* Sveriges Skeppslista 2009, S166
* Sveriges Skeppslista 2010, S165
* Sveriges Skeppslista 2011, S170
* Sveriges Skeppslista 2012, S193
* Sveriges Skeppslista 2013, S172
* Sveriges Skeppslista 2014, S177
* Sveriges Skeppslista 2015, S176
* Sveriges Skeppslista 2016, S174
* Sveriges Skeppslista 2017, S178
  Byggd 1981
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B45
  Registernr 12871
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8030350
  Signal SJYC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,87 meter 36,30 meter
  Största bredd 6,72 meter 6,72 meter
  Djupgående - 1,32 meter
  Brt/Nrt 188/118 225/100
  Maskineri 2 x Scania DSI 14 2 x Scania DI16 70M
  Effekt 790 hk, 580 kW 1.300 hk, 955 kW
  Toppfart 17 knop 19 knop
  Kapacitet 280 passagerare 347 passagerare
  Historik
  1980-10-27 Beställd av Kolmårdens Rederi AB.
  1981-05 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Svea Lejon till Kolmårdens Rederi AB, Norrköping. Hemort Norrköping.
  1981-06-02 Premiärtur på Göta Kanal med ett antal inbjudna gäster. Senare insatt i trafik på traden Söderköping - Arkösund.
  1982 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping.
  1987-05-27 Grundstöter ett par sjömil norr om Grönsö kl. 22.30 på resa från Söderköping mot Nyköping. I den hårda nordliga vinden hamnar fartyget utanför farleden p.g.a. avdriften och får en mindre läcka i akterpiken, skador på båda rodren samt en knäckt propelleraxel. Fartyget tar sig in till Utterviks brygga i norra Bråviken där de 160 passagerarna evakueras.
  1990-05 Flyttas till Nyköping på grund av de alltför höga kanalavgifterna för Göta Kanal. Trafik på traden Nyköping - Arkösund samt räk- och hummerkryssningar.
  1993 Överförd till Rederi AB Östgöta Sjö, Norrköping och omdöpt till Lejon Ett.
  1993 Såld till Wahlinrederierna AB, Norrköping och omdöpt till Svea Lejon.
  1994 Wahlinrederierna byter namn till Rederi AB Västkust.
  1994-04-07 Såld till Reederei Seebode, Hasselberg, Tyskland för 0,75 milj DEM och omdöpt till Stadt Kappeln. Ny hemort Kappeln.
  1994-04-08 Övertagen av de nya ägarna i Hummelvik, varifrån man lämnar kl. 18.00 för resa till Kappeln via Kalmar och Bornholm.
  ? Såld till Schlei-Ausflugsfahrten GmbH, Kappeln, Schleswig-Holstein, Tyskland.
  2002 Såld till Utö Rederi AB, Utö för 487.000 EURO och omdöpt till Utö Express. Ny hemort Utö.
  2002-10-15 Lämnar Tyskland kl. 05.20 för leveranstur till Utö, Sverige.
  2002-10-16 Ankomer till Spränga brygga, Utö kl. 19.20 på leveransturen från Tyskland.
  2003 Ombyggd vid Anytec Marine AB, Öregrund. Förlängd med 5,43 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14, 1.124 hk, 900 kW, installeras. Nya mått 36,30 x 6,72 x 1,32 meter. Nytt tonnage 221/90. Passagerarcertifikat för 275 passagerare. Trafik på traden Årsta Havsbad - Utö.
  2004 I samband med att man tar över drift och bemanning på Waxholm II och återlämnar Skarpö till Waxholmsbolaget så är Utö Express rederiets enda D-klassade fartyg och flyttas därför till traden Nynäshamn - Nåttarö - Ålö.
  2004-06-29 Vid anlöp av Nåttarö brygga får man en kraftig kajstuds sedan samtliga huvudmaskiner stoppat vid backmanöver. Endast babordsmaskin hinner återstartas, men dess kraft räcker inte till för att stoppa upp fartyget. Flera personer som ställt sig upp för att strax gå av ramlar omkull, men ingen skadas allvarligt. Ersätts av Havsörnen och Tuva under två veckor.
  2012 Ombyggd vid Anytec Marine AB, Öregrund. Skrovet breddas, sk sponsoner svetsas utmed sidorna. Soldäcket förlängs akterut. Nytt passagerarcertifikat för 347 passagerare (297 i D-område).
  2017 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI16 70M, 1.300 hk, 955 kW, installeras.
  2020-06 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
Tillbaka till Kolmårdens Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
Tillbaka till Rederi AB Östgöta Sjö
Tillbaka till Wahlinrederierna AB
Tillbaka till Rederi AB Västkust
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.