Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Motala Express
Motala Express på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2013-08-14
Motala Express på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2013-08-14
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 41, dec 1977, S17-18
* Länspumpen 4/1979, S81-82, 85
* Sveriges Skeppslista 1951, S98
* Sveriges Skeppslista 1960, S108
* Sveriges Skeppslista 1962, S104
* Sveriges Skeppslista 1963, S100
* Sveriges Skeppslista 1965, S100
* Sveriges Skeppslista 1969, S88
* Sveriges Skeppslista 1970, S86
* Sveriges Skeppslista 1971, S84
* Sveriges Skeppslista 1972, S82
* Sveriges Skeppslista 1973, S80
* Sveriges Skeppslista 1980, S58
* Sveriges Skeppslista 1981, S64
* Sveriges Skeppslista 1989, S72
* Sveriges Skeppslista 1992, S86
* Sveriges Skeppslista 1997, S82
* Sveriges Skeppslista 1998, S82
* Sveriges Skeppslista 2001, S88
* Sveriges Skeppslista 2005, S92
* Sveriges Skeppslista 2006, S96
  Byggd 1895
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 21
  Registernr 2815
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5242641
  Signal JGHR, numera SFOD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 34,11 meter 35,67 meter
  Största bredd 6,63 meter 6,63 meter
  Djupgående 3,05 meter 3,05 meter
  Brt/Nrt - 249/94
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin 1 x Jönköpings ångmaskin
  Effekt 360 hk, 265 kW 360 hk, 265 kW
  Toppfart 14 knop 14 knop
  Kapacitet 417 passagerare 249 passagerare
  Historik
  1894-011 Beställd av AB Motala Expressångare, Motala för leverans före den 1 augusti 1895. Kontrakterat köpbelopp 90.000 kr.
  1895-07-24 Sjösatt vid sextiden på kvällen.
  1895-08-21 Leveranstur från Jönköping mot Motala. I höjd med Visingsö södra udde stannar maskinen på grund av varmgång i kulisserna i högtryckscylinderns slid. Man sjösätter en livbåt för att ta sig in till Gränna och telegrafera till Motala om förseningen. Man kör sedan fartyget i sakta fart tillbaka till Jönköping för reparation.
  1895-08-22 Levererad av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Motala Express till AB Motala Expressångare, Motala. Leveransresan gick denna gång enligt planerna. Fartygets byggkostnad uppgår till 123.891 kr vilket betyder att varvet säljer fartyget med förlust.
  1895-08-24 Första reguljära turen på traden Jönköping - Motala.
  1899-04-15 Såld till det nybildade rederiet AB Jönköpings Expressångare, Jönköping för 75.000 kr. Fortsatt trafik på traden Jönköping - Motala.
  1903-02-11 Insatt på traden Hjo - Hästholmen som ersättning för ångfartyget "Trafik" som grundstött vid Visingsö.
  1903-05 Åter i trafik på traden Jönköping - Motala.
  1915-05-10 Såld till Ångbåts AB Vista, Jönköping för 24.000 kr. Flyttar till traden Jönköping - Visingsö - Gränna.
  1920-08-22 En brand utbryter ombord medan fartyget ligger förtöjt i yttre hamnen i Jönköping. Branden släcks snabbt av brandkåren men fartygets 20-åringe rorgängare, V. Strömberg, omkommer i lågorna. Utredningen efter branden visade att rorgängaren råkar välta en fotogenlampa i sömnen.
  1921-04-22 Åter i trafik efter reparation.
  1931-05 Såld till det nybildade rederiet AB Vättertrafik, Jönköping för 28.850 kr. Turisttrafik under sommaren på traden Jönköping - Visingsö - Gränna.
  1962-11 Såld till Rederi AB Kind, Motala för 6.000 SEK.
  1989 Såld till Bergmans Ångfartygs AB, Motala för 49.000 SEK.
  2000-06-21 Går lätt på grund vid Aspa Bruk i Norra Vättern. Fartyget tar in vatten och skepparen väljer att köra upp på grunt vatten för att inte sjunka. De runt 70 passagerarna evakueras och när hålet lagats tillfälligt bogseras fartyget till en torrdocka i Motala för inspektion. Åter i trafik efter några dagar.
  2003 Utbjuds till försäljning hos Djurgårdsvarvet.
  2005-02-14 Såld till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar, Stockholm för 5,0 milj SEK.
  2010-09-23 Efter beslut tagits att flytta fartyget till Stockholm påbörjas kapning av förskeppet.
  2010-09-27 Förskeppet kapat vid ett vattentätt skott.
  2010-10-11 Fartyget lämnar kl. 08.10 kajen utanför Motala Docka för färd genom Göta Kanal till Gryts varv, Gryt där förskeppet ska svetsas fast igen. Bildreportage
  2010-10-13 Lämnar kl. 16.30 den sista slussen i Mem och är nu ute i Östersjön.
  2010-10-30 Lämnar kl. 08.00 Gryts varv, Gryt efter att förskeppet återmonterats. Ankommer Beckholmen, Stockholm kl. 20.10.
  2010 En renovering påbörjas vid kajenplatsen vid Beckholmen, Stockholm. Bland annat målas skorstenen gul.
  2012-09-21 Kör första turen med passagerare efter renoveringen.
Tillbaka till AB Motala Expressångare
Tillbaka till AB Jönköpings Expressångare
Tillbaka till Ångbåts AB Vista
Tillbaka till Rederi AB Kind
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.