|
Jönköpings Mekaniska Verkstad
|
 |
1860 grundar Frans Gustaf Sandwall, Johan Edward Lundström och Carl Frans Lundström Jönköpings gjuteri på en tomt vid Munksjöns västra strand. 1866 säljer Frans Gustaf Sandwall, som nu är ensam ägare, halva företaget till verkstadsföreståndaren Claes Gustafsson. De bildar nu tillsammans Jönköpings Mekaniska Werkstad som börjar tillverka ångpannor. Från 1880-talet fram till 1910 bedrivs även varvsverksamhet. Under denna tiden byggs totalt 31 ångfartyg. Företaget går i konkurs 1921 under lågkonjunkturen efter första världskriget men återuppstår snart och blir på 1930-talet åter en av Sveriges största tillverkare av ångpannor. Efter några ägarbyten läggs företaget ner 1992. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 903 rederier och 114 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Stockholms Ström 2 Rederi Stockholms Ström
 Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.
|
|
 |
|
|  |
|