Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ölandssund VI
Karolina vid Skeppsbron, Stockholm 2013-11-01
Karolina vid Skeppsbron, Stockholm 2013-11-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1992, S9
* Svensk Sjöfarts Tidning 36/1969, S33
* Svensk Sjöfarts Tidning 2/1973, S37
* Magnus Wadell, EMA, 2008-01-15 PN
* Kenneth Avelin, SAM, 2008-01-15 PN
* De gula färjorna, 2010, S101
  Byggd 1969
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 89
  Registernr 11076
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJEL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 2008
  Längd öa 64,03 meter 64,03 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,72 meter
  Djupgående 3,05 meter 3,05 meter
  Brt/Nrt 356/157 356/157
  Maskineri 6 x Scania Vabis D11 R81 SF 4 x Scania DSI 11 01 M01
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.080 hk, 794 kW
  Toppfart 8 knop 8 knop
  Kapacitet 160 passagerare 274 passagerare
   48 personbilar 28 personbilar
  Historik
  1969-07-10 Levererad av Åsi-verken som Ölandssund VI till Rederi AB Ölandssund, Degerhamn. Vid leveransen döps färjan av gudmor fru Monika Hagman, maka till kapten Börje Hagman. Rederi AB Ölandssund skriver innan leveransen ett avtal med Vägverket om att verket ska köpa färjan när Ölandsbron öppnas.
  1969-07-15 Premiärtur över Kalmarsund på leden Revsudden - Stora Rör.
  1972 Såld till Statens Vägverk, Stockholm för 1.893.925 SEK och omdöpt till Färja 61/288. Trafik på leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1981-06 Rammas av det åländska lastfartyget Isgaard som är på väg från Gävle till Rotterdam. Ingen skadas men färjan får skador på den förliga klaffen. Tas till Marinteknik verkstads AB, Öregrund för reparation.
  1981 Flyttad efter reparationen till leden Vaxholm - Rindö, Stockholm som extrafärja.
  1983 Flyttad till leden Munsö - Adelsö, Mälaren som extrafärja.
  1988 Inofficiellt omdöpt till "Karolina".
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 01 M01, 1.080 hk, 794 kW, installeras. Man minskar samtidigt från sex till fyra huvudmaskiner.
  1992 Överförd till Vägverket, Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Karolina. Fortsatt trafik Munsö - Adelsö som extrafärja.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2004 Reservfärja på Ostkusten.
  2006-10-05 Deltar som huvudrollsinnehavare på övningen Bror i Skanssundet. Scenariet är en exploderande bil på däck med efterföljande black out på färjan som börjar driva. Efter ett tag lyckas man ankra upp och assisteras av bl a KBV 046 samt enheter från SSRS och Brandförsvaret. I övningen deltar ett hundratal personer, varav 35 spelar skadade och 2 spelar omkomna.
  2008-01-10 Såld till Marin & Hamnservice KA AB, Stockholm.
  2008-01-13 Bogseras från Tenö varv, Vaxholm till Hammarbykanalen, Stockholm där nedskärning till pråm påbörjas.
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.