Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dalpilen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S82
  Byggd 1873
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 189
  Registernr 2521
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,71 meter -
  Största bredd 5,05 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1873 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Dalpilen till Dalpilens Ångfartygsbolag, Smedjebacken. Trafik på traden Smedjebacken - Stockholm.
  1876 Försök med trafik på traden Stockholm - Mariefred.
  1883 Trafik på Hjälmaren. Traden Stockholm - Fiskeboda - Läppe.
  1884 Såld till Örebro Nya Rederi AB, Örebro för 12 000 kr. Trafik på Hjälmaren.
  1890 Upplagd.
  1893 Såld till Upsala Ångkvarns AB, Uppsala och omdöpt till Örsundsbro.
  1893-10-02 Insatt i trafik på traden Stockholm - Örsundsbro.
  1894-10-16 När ångfartyget Sigtuna anländer till Örsundsbro från Stockholm råkar man köra in med stäven i aktern på Örsundsbro som ligger vid kajen. Örsundsbro får mindre skador på två plåtar och går senare till Uppsala för besiktning av skadorna. Åter i trafik efter några dagar.
  1895 Ombyggd. Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1896 Omdöpt till Upsala. Flyttad till traden Stockholm - Uppsala.
  1897 Såld till Gävle och omdöpt till Frey.
  1903 Såld till K. Hauffman, Stockholm.
  1905 Såld till tegelhandlare Hagberg och ombyggd till pråm.
Tillbaka till Örebro Nya Rederi AB
Tillbaka till Upsala Ångkvarns AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.