Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elsa
Ran II i Karlsborg 2010-08-02
Ran II i Karlsborg 2010-08-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1993, S9
* Redaren 1/1996, S18
* Svensk Sjöfarts Tidning 10/1970, S80
* Ångbåten 30, april 1975, S16-20
* Sveriges Skeppslista 1951, S60
* Sveriges Skeppslista 1960, S72
* Sveriges Skeppslista 1962, S70
* Sveriges Skeppslista 1963, S66
* Sveriges Skeppslista 1965, S110
* Sveriges Skeppslista 1969, S98
* Sveriges Skeppslista 1970, S94
* Sveriges Skeppslista 1971, S94
* Sveriges Skeppslista 1972, S92
* Sveriges Skeppslista 1973, S88
* Sveriges Skeppslista 1980, S66
* Sveriges Skeppslista 1981, S74
* Sveriges Skeppslista 1989, S86
* Sveriges Skeppslista 1992, S100
* Sveriges Skeppslista 1997, S96
* Sveriges Skeppslista 1998, S96
* Sveriges Skeppslista 2001, S102
* Sveriges Skeppslista 2005, S108
* Sveriges Skeppslista 2006, S112
  Byggd 1899
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 273
  Registernr 7910
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFRW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,35 meter 16,81 meter
  Största bredd 4,15 meter 4,27 meter
  Djupgående - 1,65 meter
  Brt/Nrt 30/- 43/20
  Maskineri 1 x Göteborgs MV ångmaskin 1 x Volvo Penta MD96
  Effekt 51 hk, 37 kW 133 hk, 98 kW
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 96 passagerare -
  Historik
  1899 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Elsa till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg.
  1917-01-12 Såld till Ångslups AB Hisingen, Göteborg för 25.000 kr och omdöpt till Götaverken.
  1918-01-18 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg och omdöpt till Elsa.
  1933 Såld till AB Bröderna Edman, Marstrand. Uthyrd till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Trafik på traden Marstrand - Tjörn.
  1938-12 Såld till Axel Nordström, Åmål.
  1939-05 Såld till Stockholm - Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn och omdöpt till Mysingebaden. Trafik på traden Söderby brygga - Muskö.
  1941-02 Överförd till AB Mysingebaden, Åmål.
  1941-06 Såld till Gustav A F Algård, Stockholm och omdöpt till Elfsnabben.
  1941-10 Såld till Stockholm-Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn för 15.000 kr.
  1941-11 Såld till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor, Nynäshamn.
  1948 Ombyggd och motoriserad med en Bolindermotor på 120 hk, 88 kW, vid Djurgårdsvarvet, Stockholm
  1957 Såld till Stockholm-Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn.
  1963-02 Såld till Allan Harrysson, Lysekil och omdöpt till Ran II. Trafik på traden Gränna - Visingsö.
  1965 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD96, 133 hk, 98 kW, installeras.
  1970 Såld till HB Skärgårdstrafik, Maj och Allan Harrysson, Lysekil för 15.000 kr.
  1972 Såld till Nils Erik Adamsson, Karlsborg för 33.000 kr. Trafik på traden Karlsborg - Forsvik.
  1987 Uthyrd under sommaren till Arvika kommun, Fritidsförvaltningen, Arvika.
  1991 Såld till Rederi AB Karlsborgs Marina, Karlsborg för 700.000 SEK.
  1996-01 Sjunker vid kajen i Karlsborg på grund av en söderfrusen bottenventil. Bärgas omgående.
  2010-10-19 Såld till Micael Eriksson, Trosa (50%) och Anders Silfors, Karlsborg (50%). En omfattande renovering påbörjas.
  2011-06-15 Överförd till Rederi HB Rödesund, Karlsborg.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Ångslups AB Hisingen
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till AB Bröderna Edman
Tillbaka till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor
Tillbaka till Allan och Åke Harrysson
Tillbaka till HB Skärgårdstrafik
Tillbaka till Nils Erik Adamsson
Tillbaka till Rederi AB Karlsborgs Marina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.