Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Reymersholm II
Ekoln vid Söder Mälarstrand 2015-06-27
Ekoln vid Söder Mälarstrand 2015-06-27
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Bengt Westin, www.tugboatlars.se, 2007-02-11
* Lubrikatorn 1/1986, S12-13
* Stadsarkivets Årsbok 2001, Luleå, S25, 39
* Sveriges Skeppslista 1951, S60
* Sveriges Skeppslista 1960, S70
* Sveriges Skeppslista 1962, S70
* Sveriges Skeppslista 1963, S66
* Sveriges Skeppslista 1965, S66
* Sveriges Skeppslista 1969, S60
* Sveriges Skeppslista 1970, S58
* Sveriges Skeppslista 1971, S58
* Sveriges Skeppslista 1972, S58
* Sveriges Skeppslista 1973, S56
* Sveriges Skeppslista 1980, S106
* Sveriges Skeppslista 1981, S114
* Sveriges Skeppslista 1989, S134
* Sveriges Skeppslista 1992, S158
* Sveriges Skeppslista 1997, S166
* Sveriges Skeppslista 1998, S168
* Sveriges Skeppslista 2001, S184
* Sveriges Skeppslista 2005, S202
* Sveriges Skeppslista 2006, S208
* Sveriges Skeppslista 2007, S222
* Sveriges Skeppslista 2008, S228
* Sveriges Skeppslista 2009, S242
* Sveriges Skeppslista 2010, S242
* Sveriges Skeppslista 2011, S252
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 277
  Registernr 2264
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFB 4763
  Systerfartyg Reymersholm I Reymersholm IV
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,44 meter 18,52 meter
  Största bredd 3,56 meter 3,70 meter
  Djupgående - 2,00 meter
  Brt/Nrt - 45/17
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Cummins
  Effekt 25 hk, 18 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878-06 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Reymersholm II till "brännvinskungen" LO Smith, Stockholm. Insatt i gratistrafik mellan spritfabriken på Reymersholme och stan.
  1880 Såld till Ångslups AB Ekoln, Uppsala och omdöpt till Ekoln. Trafik på traden Uppsala - Skokloster.
  1892 Kraftigt ombyggd vid Bolinders Mekaniska Verkstad, Stockholm. Nya mått: längd 18,62 meter, bredd 3,70 meter. Tonnage 43 brt, 31 nrt. Ny ångmaskin, av fabrikat Bolinders Mekaniska Verkstad, 84 hk, 62 kW, installeras.
  1893 Omdöpt till Ekoln I. Trafik på traden Uppsala - Örsundsbro när Uppsala firar ett jubileum till minne av Uppsala möte 1593.
  1908 Såld till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala.
  1911 Såld till A. Sundbom, Utvik, Sundsvall.
  1912 Såld till Nils Fabian Enberg, Luleå för 9.500 kr.
  1912-07-10 Insatt i trafik på traden Luleå - Måttsund.
  1917 Såld till Andreas Strandberg, Alne, Örnsköldsvik för 18.000 kr och omdöpt till Ekoln. Ombyggd till bogserbåt.
  1935 Övertas av Andreas Strandbergs sterbhus, Alne, Örnsköldsvik. Upplagd på slip.
  1940 Såld till Karl Harry Allerson, Skarpöborg, Vaxholm för 4.500 kr. Passagerartrafik i Stockholms skärgård.
  1943 Såld till Stockholms Kustartilleriförsvar.
  1946 Såld Hans Petter Edgar Strömberg, Djursholm för 12.500 kr.
  1948 Såld Clarys Konditori, Clary Stenvall för 15.000 kr. Inofficiellt döpt till "Jan II".
  1951 Trafik mellan Kalvsvik och Möja.
  1951-11-24 Såld till Östrands Sulfat AB för 17.000 kr. Personaltransporter. Motoriserad med en Bolinder-Muktell, 100 hk, 73 kW vid AB Lidingöverken, Lidingö.
  1955-12-31 Såld till Oscar Chistoffersson, Timrå för 10.000 kr.
  1962-03-06 Såld till Roland Edström, Stockviksverken för 9.000 kr. Åter ombyggd till bogserbåt.
  1967 Såld till Jan Alfred Idh, Verner Agnelidh och Karl-Olof Stattin, Stockviksverken för 7.000 kr.
  1990 Såld till Viking Viktoria HB, Öregrund. Fritidsbåt.
  1993-10-30 Såld till Gunnar Ljung, Stockholm. Upplagd vid Söder Mälarstrand, Stockholm.
  2004-03 Sjunker vid Söder Mälarstrand.
  2004-04 Såld till Ronny Blomgren och Henrik Lundgren, Stockholm för 1 SEK.
  2004-05-09 Bärgad av pontonkranen Lodbrok.
  2004-05 En ombyggnad av fartyget påbörjas. Man skär av hela överbyggnaden och demonterar all inredning, maskin och backslag. Man ska sedan bygga en ny överbyggand i gammal stil och installera en Cumminsdiesel med hydraldrivning.
Tillbaka till LO Smtih
Tillbaka till Ångslups AB Ekoln
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.