Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Baltrum III
Ådalen III i Härnösand 2012-07-31
Ådalen III i Härnösand 2012-07-31
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-11-17 PN
* Redaren 3/1992, S11-13
* Daniel Eriksson, EMA 2008-05-19, KN
  Byggd 1958
  Varv Jos L Meyer, Papenburg, Tyskland
  Varvsnummer 489
  Registernr 11198
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8136049
  Signal SDKO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,00 meter 40,29 meter
  Största bredd 7,32 meter 7,32 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 260/77 269/112
  Maskineri 2 x Deutz SA 6M 428 2 x Scania DSI 9M
  Effekt 442 hk, 325 kW 380 hk, 279 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 472 passagerare 242 passagerare
  Historik
  1957-10-25 Kölsträkt.
  1958-02-12 Sjösatt.
  1958-05-22 Levererad av Jos L Meyer som Baltrum III till Reederi Baltrum Linie GmbH, Baltrum, Tyskland. Trafik på traden Neßmersiel - Baltrum.
  1971 Såld till AB Kostertrafik, Strömstad och omdöpt till Idefjord. Ombyggd vid Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk A/S, Flekkefjord, Norge. Trafik på traden Strömstad - Halden.
  1982-08-19 Idefjord sammanstöter kraftigt mot klipporna på den norska sidan vid Svinesundsbron. Matrosen springer till bryggan och finner kapten Bertil Davidsson avsvimmad. Han kvicknar dock till igen och man fortsätter resan. Några minuter senare märker man att båten är på väg mot bergen på svenska sidan och matrosen springer åter till bryggan där han ser kaptenen ligga medvetlös. Matrosen lyckas slå av på farten så smällen inte blir särskilt hård men tre passagerare ramlar och får uppsöka sjukhus då man återkom till Halden. Det visar sig att Bertil har fått hjärtinfarkt och han avlider snart. Idefjord körs senare till Strömstad med flaggan på halv stång efter kapten Bertil Davidsson dödsfall.
  1986 Omdöpt till Ådalen.
  1987 Såld till Qultura Shipping AB, Duved för 2,025 milj SEK och omdöpt till Ådalen III.
  1987-06-23 Premiärtur på traden Härnösand - Kramfors - Sandslån - Sollefteå.
  1989 Såld till Ångermanälvens Turistbåtstrafik AB, Kramfors för 4,0 milj SEK. Trafik på traden Härnösand - Kramfors - Sandslån - Sollefteå samt charter.
  1997 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 9M, 380 hk, 279 kW, installeras.
  2005-05-10 Såld till Peter Söderkvists Travrestauranger AB, Kramfors för 1,0 milj SEK.
  2017-12-28 Såld till Ådalen 3 AB, Kramfors.
  2019-04-11 Såld till Larsson & Son i Kramfors AB, Kramfors.
  2019-05-21 Larsson & Son i Kramfors AB byter namn till Ådalen 3 AB, Kramfors.
Tillbaka till AB Kostertrafik
Tillbaka till Peter Söderkvists Travrestauranger AB
Tillbaka till Ådalen 3 AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.