Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/230
Anna Lord vid Donsö 2010-07-28
Anna Lord vid Donsö 2010-07-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S96
  Byggd 1957
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer -
  Registernr 10963
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8634106
  Signal SJBY
  Systerfartyg Färja 61/233
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,78 meter 36,82 meter
  Största bredd 8,02 meter 9,08 meter
  Djupgående 2,65 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 173/77 150/45
  Maskineri 4 x Volvo Penta 1 x Volvo Penta TAMD 163
   - 3 x Volvo Penta TMD 100
  Effekt 480 hk, 424 kW 550 hk, 404 kW
   - 450 hk, 331 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet 160 passagerare -
   20 personbilar 150 ton
  Historik
  1957-12-12 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Färja 61/230 till Vägförvaltningen i Stockholms län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1960 Reservfärja.
  1966 Flyttas till leden Adelsö - Munsö, Ekerö, Mälaren.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974 Flyttas till leden Hörningsnäs - Mörkö, Skanssundet, Södertälje.
  1979 Flyttas till leden Kolhättan - Svenesund, Stenungsund.
  198? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD100, installeras.
  1985 Reservfärja.
  1987 Såld till Hydrax AB, Stora Bornö för 350.000 SEK och omdöpt till Hydrax Alfa.
  1989 Såld till Skärgårdstransport Orust AB, Henån för 300.000 SEK och omdöpt till Bornö.
  1995-07-11 Såld till Q-Service AB, Säve för 1 milj SEK. Fungerar under sommarmånaderna som flytande scen för Göteborgs Tidningens arrangemang GT-talangen runt om på Västkusten. Gör även besök i Göta Älv och vidare runt Vänern.
  2001 Såld till Vrångö Transport AB, Vrångö och omdöpt till Anna Lord. Godsfärja i Göteborgs skärgård, bl a avfallstransporter för Renova.
  2003 Totalrenoverad vid Skärhamns Slip & Mekaniska verkstad, Skärhamn. Ny huvudmaskin för konventionell framdrivning, av fabrikat Volvo Penta TAMD 163, 550 hk, 404 kW, installeras. Tre huvudmaskiner kvar för Schneiderframdrivning.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Skärgårdstransport Orust AB
Tillbaka till Vrångö Transport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.