Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Götheborg
Mälaren i Stallerholmssundet, Strängnäs
Mälaren i Stallerholmssundet, Strängnäs
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S20
  Byggd 1848
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 19
  Registernr 1739
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDLK, senare SFOW
  Systerfartyg Westergöthland
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,91 meter 36,86 meter
  Största bredd 5,76 meter 6,14 meter
  Djupgående 3,43 meter 3,10 meter
  Brt/Nrt 264/189 264/189
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 210 hk, 154 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1848 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Götheborg till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg. Fartyget var tillsammans med systern Westergöthland de första propellerjärnångarna i Sverige.
  1848-06-04 Första resan på Göta Kanal mellan Stockholm och Göteborg efter att först ha fått ersätta fartyget Cometen mellan Stockholm och Norrköping. Resan mellan Stockholm och Göteborg tar tre och ett halvt dygn.
  1865 Såld till Oscar A. Wallenberg, Stockholm och omdöpt till Hans Brask. Trafik mellan Linköping och Stockholm.
  1874 En ny ångmaskin installeras.
  1875-10 Såld till Hjo - Stentorps Jernvägs AB, Hjo för 20.500 kr och omdöpt till Hjo. Trafik på Vättern.
  1876-04-15 Avgår från Hjo mot Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm för att få en ny ångmaskin för 14.500 kr installeras. Även vissa reparationer görs.
  1876-09-11 Återkommer till Hjo.
  1876-10-06 Åter i trafik på Vättern, traden Hjo - Hästholmen - Gränna - Visingsö - Jönköping.
  1881-06 Såld till C.A. Hermansson, Köping som bildar Köpings Nya Ångbåts AB. Omdöpt till Köping. Nattrafik mellan Köping och Stockholm.
  1884 Övertas av Köpings Ångfartygs Rederi AB, Köping.
  1889 Såld till fartygets befälhavare kapten J. P. Blomqvist och omdöpt till Arboga II.
  1889-06 Kör med full fart upp på land vid fyren på Edebygrundet i Granfjärden.
  1893 Såld till Arboga Rederi AB, Arboga.
  1895 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1900 Ombyggd vid Ekensbergs varv, Stockholm. Förlängs till 36,83 m och breddas till 6,14 m. Ny ångpanna installeras.
  1914 Uthyrd till flottan som transportfartyg.
  1911 Omdöpt till Vestmanland.
  1919 Återlämnad till Stockholms Transport och Bogserings AB och omdöpt till Fenix. Ombyggd vid Ekensbergs varv, Stockholm med bl.a. lastrum akterut.
  1923-08-10 Grundstöter mellan Kung Karls kyrka och Arlöholmen i Galtfjärden under en resa mellan Stockholm och Kungsör med styckegods. Fartyget tar in vatten och för att inte sjunka kör man upp på land vid Hacksat udde. Fartyget bärgas senare och bogseras till Ekensbergs varv, Stockholm för reparation.
  1924-07-01 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 50.000 kr när Stockholms Transport och Bogserings AB går i konkurs. Ombyggd. Bl.a. ändas lastrummet akterut åter till passagerarsalong. Kommandobryggan flyttas upp på salongsdäcket.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1925-07-20 Eldhärjas vid kaj i Köpings hamn. Tre av de 20 personerna ombord skadas allvarligt. Bogseras till Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm. Utbjuds till försäljning men när ingen köpare hittas beslutar rederiet att själva bekosta reparationen.
  1926 Lämnar Bergsunds Mekaniska Verkstad efter en genomgående reparartion. Fartyget är nu vitmålat och omdöpt till Mälaren. Har även fått en ny maskin som tidigare tillhört fartyget Prins Bernadotte som nu blivit bogserbåt. Trafik på traden Stockholm - Köping.
  1928-05-16 Kör med full fart upp på land kl. 02.40 vid Vällinge öster om Bockholmssundet på en resa mellan Köping och Stockholm med en last av järn och metallvaror. Fartyget vattenfylls snabbt men efter att en bogserångare kommit till platsen och hjälpt till med länspumpning, kan lasten lossas så att fartyget kan komma loss för egen maskin. Fortsätter sedan till varv i Stockholm för undersökning och reparation.
  1934 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 25.000 kr.
  1939-06 Såld till fartygets befälhavare Otto Erik Edverd Kolmodin, Stockholm.
  1951-10 Såld via skrothandlare Sten Allan Olsson, Göteborg till varvsrörelsen Etabl. van Heyghen Fréres S.A. i Ghent, Belgien för nedskrotning. Lämnar Stockholm i släp efter den tyska högsjöbogseraren Sonderburg tillsammans med Gustavsberg V.
Tillbaka till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg
Tillbaka till Köpings Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Köpings Ångfartygs Rederi AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.