Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Waxholm I
Waxholm I vid Fjäderholmarna, Stockholm 2017-07-02
Waxholm I vid Fjäderholmarna, Stockholm 2017-07-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Hans Anderson, SAM 2005-10-26
* Redaren 4/1993, S21
* Redaren 1/1994, S11
* Sveriges Skeppslista 2005, S148
* Sveriges Skeppslista 2006, S152
  Byggd 1983
  Varv Lunde varv & mekaniska verkstad AB, Ramvik
  Varvsnummer 218
  Registernr 13102
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8218330
  Signal SKMI
  Systerfartyg Waxholm II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,50 meter 36,31 meter
  Största bredd 9,02 meter 9,02 meter
  Djupgående 2,50 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 387/148 387/149
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 2 x Volvo Penta D16C-B MH
  Effekt 539 hk, 397 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart 12 knop 13 knop
  Kapacitet 449 passagerare 344 passagerare
  Historik
  1983-06-30 Levererad av Lunde varv & mekaniska verkstad AB som Waxholm I till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Byggnadskostnad 8,5 milj SEK.
  1983-07-02 Ankommer till Stockholm efter leveranstur från varvet.
  1983-07-14 Premiärtur.
  1983-08 En plåt svetsas fast i stäven för att öka stävhöjden och därmed minska risken för överbrytande sjöar. Plåten svetsas dit av Wårö Stål AB vid Nybrokajen, Stockholm. Bildreportage
  1984 Ombyggd vid Finnboda varv AB, Nacka. En ankstjärt tillkommer i fartygets akter för att öka fartygets förmåga att kunna bryta is vid backmanövrar.
  1987 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MAN D2842 LE på 836 hk, 615 kW, installeras i Fredrikshavn, Danmark.
  1993-09-21 En brand uppstår i vattnet på styrbords sida om fartyget, som vid tillfället ligger på varv i Fredrikshavn, Danmark för ombyggnad. Fartyget får skador på styrbords främre däck där man får byta innertak, mattor och inredning. Orsaken till branden är att olja har läckt ut från en av de Belgiska minsvepare som ligger vid varvet för skrotning.
  1993-12-22 Lämnar Fredrikshavn efter ombyggnaden för att gå mot Stockholm.
  1993-12-29 Ankommer Stockholm.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  1999-08-26 Grundstöter vid utbackning från Långviks brygga, Möja. Rodren trycks föröver och skadar propellrarna. Tas till Kummelnäs varv, Nacka för reparation.
  2000 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Mitsubishi S6A3, 1.140 hk, 838 kW, installeras i Fredrikshavn, Danmark.
  2003-11 Ombyggd vid kaj i Stockholm med ny biljettexpedition. Försedd med blå/gula stripes samt Waxholmsbolagets webbadress på båda sidorna.
  2003-12-22 Får rutorna i mässen på babordssidan intryckta av kraftig sjögång precis efter passage av Gökskäret, norr om Runmarö på tur från Stavsnäs mot Sandhamn. Man vänder tillbaka till Stavsnäs, där mässventilerna senare svetsas igen i väntan på reparation.
  2006-08-30 Lämnar Stockholm kl. 11.40 för färd till Oskarshamn. Natthamn i Arkösund.
  2006-08-31 Fortsätter färden och ankommer Oskarshamn kl. 14.40.
  2006-12 Ombyggd vid Oskarshamns varv, Oskarshamn. Ombyggnad till stävtillägg, installation av bogpropeller och ny Scania hjälpmaskin i aktra förådet under akterdäck. Nya mattor på nedre däck. Beräknad ombyggnadskostnad 4,7 milj SEK och återleverans 10 december.
  2006-12-29 Lämnar Oskarshamn kl. 19.20 för färd till Stockholm.
  2006-12-30 Ankommer Strömkajen, Stockholm kl. 09.30.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Skärgårdsvind AB.
  2008-08-18 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  2008-09 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16C-B MH, 1.200 hk, 882 kW, installeras vid Oskarshamns varv, Oskarshamn.
  2009-04-06 Vid avgång N:a Tynningö, Tynningö kl. 07.20 på tur mot Vaxholm får man haveri på BB huvudmaskin. Man får kraftig rök ur skorstenen, men kan fortsätta turen med endast SB huvudmaskin. Tas därefter ur trafik och läggs senare upp vid Rindö Marine AB, Rindö i väntan på reparation/maskinbyte.
  2015 Ombyggd vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn.
  2015 Drift och bemanning övergår till Utö Rederi AB. Trafik i Stockholms södra skärgård, främst traden Årsta havsbad - Utö.
  2016-05-02 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Skärgårdsvind AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.