Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/280
Odil vid Gräsö färjeläge 2004-06-03
Odil vid Gräsö färjeläge 2004-06-03
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor
* Djurgårdsvarvet AB, EMA 2006-11-30
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* De gula färjorna, 2010, S100

Vid försäljning från Sverige 2006,
54,04x11,73x2,38 meter, 353/157
6 x Scania D11, 900 hk, 662 kW,
7,5 knop, 250 pax, 28 personbilar.
  Byggd 1970
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 427
  Registernr 11156
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJEQ, numera finsk signal OJ6669
  Systerfartyg Färja 61/272 Färja 61/277 Färja 61/279 Färja 61/290
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter 54,04 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,73 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt 353/157 353/157
  Maskineri 6 x Scania D11 R81 SF 6 x Scania D11
  Effekt 900 hk, 662 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart - 7,5 knop
  Kapacitet - 250 passagerare
   - 28 personbilar
  Historik
  1970-05-22 Levererad av Kalmar varv AB som Färja 61/280 till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970-05 Hyrs ut till Rederi AB Ölandssund. Trafik på leden Revsudden - Stora Rör.
  1970-11 Insatt i Vägverkets trafik på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1988 Ändrad till reservfärja på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Bodilla.
  1994 Trafik för Karlskrona kommun, Karlskrona. Omdöpt till Odil.
  1995-12-10 Upplagd vid Tenö varv, Vaxholm.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet Avdelning Öst, Vaxholm.
  1996-06-17 Insatt som reservfärja på leden Ljusterö - Östanå, Stockholm.
  1996-10-26 Upplagd vid Tenö varv, Vaxholm.
  1998-04-23 Insatt som reservfärja på leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  2006-11-27 Såld till Vägaffärsverket, Färjerederiet, Åbo, Finland för 280.000 EUR. Reservfärja på lederna Pargas - Nagu och Nagu - Korpo.
  2007-04-19 Registrerad i Finland med Suomen Valtio Tieliikelaitos, Åbo som ägare.
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.