Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lidingö I
Viljan vid Djurgårdsvarvet, Stockholm 2005-06-28
Viljan vid Djurgårdsvarvet, Stockholm 2005-06-28
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2019-12-04 PN

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S138
* Lidingö genom tiderna, 1977, S68

* Båtologen 1/1976, S25
* Båtologen 6/1984, S257
* Båtologen 5/1988, S223
* Båtologen 4/1993, S153
* Båtologen 6/1995, S277
* Båtologen 5/1996, S230
* Båtologen 1/2002, S65
* Båtologen 5/2004, S298
* Länspumpen 4/1973, S13
* Länspumpen 2/2007, S46
* Skärgårdsbåten 2/1975, S19-20
* Skärgårdsbåten 1/1995, S31
* Skärgårdsbåten 1/1996, S28

* Aftonbladet 1905-01-12
* Stockholmstidningen 1905-01-12
* Svenska Dagbladet 1905-01-12
* Dagens Nyheter 1905-01-13
* Svenska Dagbladet 1905-04-28
* Dagens Nyheter 1905-04-30
* Aftonbladet 1905-05-01
* Aftonbladet 1905-05-29
* Aftonbladet 1905-06-10
* Stockholmstidningen 1905-06-10
* Dagens Nyheter 1905-06-11
* Svenska Dagbladet 1905-06-11
* Stockholmstidningen 1905-06-13
* Aftonbladet 1905-06-14
* Aftonbladet 1906-07-18
* Aftonbladet 1908-07-06
* Svenska Dagbladet 1909-09-03
* Aftonbladet 1910-08-07
* Dagens Nyheter 1910-08-28
* Svenska Dagbladet 1910-08-28
* Stockholmstidningen 1910-08-29
* Göteborgs Aftonblad 1910-09-12
* Svenska Dagbladet 1910-09-25
* Aftonbladet 1910-09-29
* Aftonbladet 1911-02-14
* Aftonbladet 1911-07-06
* Svenska Dagbladet 1912-11-08
* Aftonbladet 1913-01-21
* Svenska Dagbladet 1913-04-29
* Svenska Dagbladet 1916-06-29
* Aftonbladet 1916-08-09
* Svenska Dagbladet 1917-05-30
* Svenska Dagbladet 1920-07-11
* Aftonbladet 1920-09-11
* Aftonbladet 1921-06-10
* Svenska Dagbladet 1923-07-06
* Aftonbladet 1924-04-23
* Aftonbladet 1924-05-09
* Svenska Dagbladet 1926-07-07
* Svenska Dagbladet 1928-06-15

* Sveriges Skeppslista 1908, S78
* Sveriges Skeppslista 1910, S78
* Sveriges Skeppslista 1911, S42
* Sveriges Skeppslista 1913, S46
* Sveriges Skeppslista 1915, S48
* Sveriges Skeppslista 1917, S48
* Sveriges Skeppslista 1919, S48
* Sveriges Skeppslista 1921, S48
* Sveriges Skeppslista 1923, S48
* Sveriges Skeppslista 1925, S48
* Sveriges Skeppslista 1927, S52
* Sveriges Skeppslista 1929, S54
* Sveriges Skeppslista 1931, S56
* Sveriges Skeppslista 1933, S54
* Sveriges Skeppslista 1935, S54
* Sveriges Skeppslista 1937, S54
* Sveriges Skeppslista 1939, S56
* Sveriges Skeppslista 1941, S54
* Sveriges Skeppslista 1943, S52
* Sveriges Skeppslista 1945, S54
* Sveriges Skeppslista 1947, S56
* Sveriges Skeppslista 1949, S60
* Sveriges Skeppslista 1951, S92
* Sveriges Skeppslista 1953, S94
* Sveriges Skeppslista 1955, S94
* Sveriges Skeppslista 1957, S96
* Sveriges Skeppslista 1958, S100
* Sveriges Skeppslista 1959, S102
* Sveriges Skeppslista 1960, S100
* Sveriges Skeppslista 1961, S102
* Sveriges Skeppslista 1962, S96
* Sveriges Skeppslista 1963, S92
* Sveriges Skeppslista 1964, S94
* Sveriges Skeppslista 1965, S92
* Sveriges Skeppslista 1966, S92
* Sveriges Skeppslista 1967, S82
* Sveriges Skeppslista 1968, S80
* Sveriges Skeppslista 1969, S220
* Sveriges Skeppslista 1970, S212
* Sveriges Skeppslista 1971, S208
* Sveriges Skeppslista 1972, S206
* Sveriges Skeppslista 1973, S204
* Sveriges Skeppslista 1976, S88
* Sveriges Skeppslista 1977, S86
* Sveriges Skeppslista 1978, S82
* Sveriges Skeppslista 1979, S88
* Sveriges Skeppslista 1980, S86
* Sveriges Skeppslista 1981, S96
* Sveriges Skeppslista 1982, S94
* Sveriges Skeppslista 1983, S102
* Sveriges Skeppslista 1984, S102
* Sveriges Skeppslista 1985, S104
* Sveriges Skeppslista 1986, S104
* Sveriges Skeppslista 1987, S104
* Sveriges Skeppslista 1988, S104
* Sveriges Skeppslista 1989, S64
* Sveriges Skeppslista 1990, S68
* Sveriges Skeppslista 1991, S72
* Sveriges Skeppslista 1992, S74
* Sveriges Skeppslista 1993, S74
* Sveriges Skeppslista 1994, S72
* Sveriges Skeppslista 1995, S70
* Sveriges Skeppslista 1996, S70
* Sveriges Skeppslista 1997, S70
* Sveriges Skeppslista 1998, S72
* Sveriges Skeppslista 1999, S72
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S76
* Sveriges Skeppslista 2002, S138
* Sveriges Skeppslista 2003, S140
* Sveriges Skeppslista 2004, S144
* Sveriges Skeppslista 2005, S144 27,49 x 5,22 x 1,81 m, 99/29, 268 kW
* Sveriges Skeppslista 2006, S148
* Sveriges Skeppslista 2007, S158
* Sveriges Skeppslista 2008, S162
* Sveriges Skeppslista 2009, S170
* Sveriges Skeppslista 2010, S169
* Sveriges Skeppslista 2011, S174
* Sveriges Skeppslista 2012, S197
* Sveriges Skeppslista 2013, S176
* Sveriges Skeppslista 2014, S181
* Sveriges Skeppslista 2015, S180
* Sveriges Skeppslista 2016, S178
* Sveriges Skeppslista 2017, S180
  Byggd 1905
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 260
  Registernr 4438
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JPHQ, numera SDMG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,65 meter 27,49 meter
  Största bredd 5,55 meter 5,22 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,81 meter
  Brt/Nrt 135/78 99/29
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 230 hk, 169 kW 197 hk, 268 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1905-01 Beställd av Lidingö Ångslups AB för leverans vid sommarseglationens början.
  1905-04-29 Sjösatt.
  1905-06-09 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Lidingö I till Lidingö Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Kyrkviken, Lidingö.
  1905-06-10 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Mölna - Brevik - Älvvik - Hersby (Lidingö).
  1910-08 Såld till Fastighets AB Lidingö - Brevik, Stockholm och omdöpt till Brevik II. Hemort Stockholm.
  1910-09 Ombyggd vid Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg. Ny förstäv och ny akterstäv samt nya tjocka bottenplåtar för att kunna gå i is. Dessutom helt ny inredning. Ombyggnaden kostar ca. 15.000 SEK.
  1910-09-10 Ommätt. Mått 26,65 x 5,55 meter. Nytt tonnage 147/84.
  1910-10-01 Insatt i trafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Brevik (Lidingö).
  1911-05-19 Traden ändras till Stockholm (Strandvägen) - Brevik - Älvvik - Yttringe - Hustegaholm (Lidingö).
  1911-09-10 Såld till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1912-11-07 Kolliderar med ångfartyget Waxholm I utanför Grenadjärbryggan, Rindö. Waxholm I kör med låg hastighet in i babordssidan på Brevik II när de båda fartygen lämnar bryggan samtidigt. Inga större skador uppstår på fartygen som kan fortsätta sina färder mot Stockholm.
  1913-09 Såld till Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1915-12-29 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traden Saltsjöbaden - Älgholmen - Furunäs - Dalarö (Vadviken) fram till 1928.
  1933 Upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm.
  1947-04-25 Såld till Bror Albert Mauritz Lindegren, Lindesvik, Kungsängen för 10.000 SEK. Ny hemort Västra Ryd.
  1949-08 Ombyggd till lastfartyg vid Lindesviks Båtbyggeri, Kungsängen och omdöpt till Linda. Motoriserad med en dieselmotor på 70 hk, 51 kW. Ny hemort Västra Ryd. Transport av tegel, grus och sand på Mälaren.
  1949-08-24 Ommätt. Nya mått 26,84 x 5,50 x 2,40 meter. Nytt tonnage 83/44.
  1950-01-25 1/4-del av ägandet sålt för 1.000 SEK till Karl Johan Elof Lindegren, Lindesvik.
  1960 Ny huvudmaskin, 104 hk, 76 kW, installeras.
  1969-03-03 Såld till Leif Harald Andersson, Lindesberg för 16.000 SEK och omdöpt till Vagabond. Ny hemort Lindesberg. Lustfartyg. Upplagd i Kungsör.
  1970-04-03 Såld till Karl Mautitz Reidar Larsson, Lindesberg för 20.000 SEK.
  ? Såld till Lars-Åke Hartzell, Hemse.
  1973-08-29 Grundstöter vid Axelro, söder om Visby. Dras loss senare på dagen och går därefter för egen maskin in till Visby.
  1975-01-19 Såld till Sven-Åke Lennart Ohlsson, Spånga för 22.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Upplagd vid Skeppsholmen, Stockholm.
  1984 Såld till Ellen Agneta Forsell, firma EFB-Konsult, Södertälje. Ny hemort Södertälje. Ny huvudmaskin, 125 hk, 169 kW, installeras.
  1988 Såld till Björn Anders Bertil Östlund, Stockholm och omdöpt till Lidingö I. Ny hemort Stockholm.
  1993 Såld till Café Bågspännaren AB, Stockholm. Ombyggd till café vid Pampas Marina, Solna.
  1995 Såld till Giacomo Ghassan Karouta, Stockholm.
  1996 Såld till Per Tomas Bertil Bergman, Stockholm.
  2001-11 Såld till Johan Gustav Linhult, Stockholm och omdöpt till Viljan. En renovering påbörjas.
  2004 Ny huvudmaskin, 197 hk, 268 kW, installeras.
Tillbaka till Lidingö Ångslups AB
Tillbaka till Fastighets AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 918 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.