Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tor I
Kanholmen vid Masthamnen, Stockholm 1952-09
Kanholmen vid Masthamnen, Stockholm 1952-09
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Kontrakt från EMV

* Skärgårdsbåten 4/1975, S10-14
* Skärgårdsbåten 3/1993, S6-10
* Skärgårdsbåten 1/1994, S14
* Skärgårdsbåten 3/1998, S37-39
* Skärgårdsbåten 1/1999, S13
* Skärgårdsbåten 3/1999, S18-20
* Skärgårdsbåten 2/2004, S27
* Skärgårdsbåten 2/2009, S6-8

* Svenska Dagbladet 1910-03-27
* Svenska Dagbladet 1910-06-09
* Svenska Dagbladet 1910-06-10
* Svenska Dagbladet 1929-07-24
* Svenska Dagbladet 1929-07-25
* Svenska Dagbladet 1937-06-21
* Svenska Dagbladet 1951-09-10
* Svenska Dagbladet 1952-10-04
* Svenska Dagbladet 1952-10-16

* Sveriges Skeppslista 1910, S108
* Sveriges Skeppslista 1911, S106
* Sveriges Skeppslista 1913, S112
* Sveriges Skeppslista 1919, S116
* Sveriges Skeppslista 1921, S116
* Sveriges Skeppslista 1929, S102
* Sveriges Skeppslista 1933, S102
* Sveriges Skeppslista 1939, S98
* Sveriges Skeppslista 1941, S94
* Sveriges Skeppslista 1943, S92
* Sveriges Skeppslista 1945, S94
* Sveriges Skeppslista 1947, S96
* Sveriges Skeppslista 1949, S104
* Sveriges Skeppslista 1951, S88
  Byggd 1910
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 150
  Registernr 5132
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JSBG, senare SFCU
  Systerfartyg Sandhamns Express Blidösund
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,73 meter 33,73 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,82 meter
  Djupgående 2,37 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 295/194 295/194
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 350 hk, 257 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 371 passagerare -
  Historik
  1909-10-04 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Bror Oscar Seippel, Stockholm för leverans den 10 maj 1910. Kontrakterad byggnadskostnad 133.000 SEK.
  1909-10-13 Tillägg till kontraktet. Tilläggskostnad 900 SEK.
  1909-03-02 Bror Oscar Seippel överlåter beställningen till Rederi AB Stockholm - Wermdö mot en ökning av aktiekapitalet.
  1910-03-24 Sjösatt.
  1910-06-02 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Tor I till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm.
  1910-06-05 Anländer till Stockholm på resan från byggnadsvarvet i Göteborg.
  1910-06-11 Insatt i trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Hasseludden - Bergudden - Norra Lagnö - Tynningö - Norrnäs - Kulan - Vik (Grisslinge).
  1929-07-22 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 225.000 SEK och omdöpt till Kanholmen. Ny hemort Vaxholm.
  1929-07-25 Insatt i trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Lillsved - Viggsö - Grinda - Hägerö - Gällnö - Sollenkroka - Sollenkrokaö - Arbodaö - Norra Stavsudda - Träskö - Södra Stavsudda - Korsö - Södermöja - Berg - Löka - Ramsmora - Långviksnäs.
  1937-06-20 Kolliderar ca. kl. 19.30 med en mindre motorbåt utanför Karlsudd vid färd från Vaxholm in mot Stockholm. På motorbåten, som svängde in franför Kanholmen, fanns fem personer. Två av dem räddas ombord på Kanholmen, en räddas av en passerande båt medan två personer omkommer.
  1951-02 Upplagd vid Hammarbyverken efter att ångpannan dömts ut.
  1952-09 Såld till British Iron & Steel Corporation Ltd., Newcastle, England för skrotning.
  1952-10 Lämnar Stockholm tillsammans med Östanå II och Nordan under bogsering av bogserbåten Bülk av Kiel för färd via Kalmarsund och Kielkanalen till Newcastle, England. På grund av hårt väder på Nordsjön lämnas Kanholmen tills vidare i Brunsbüttel vid Kielkanalens slut medan bogserbåten fortsätter mot England med Östanå II och Nordan. Under överfarten mot England sliter sig både Östanå II och Nordan men båda bärgas. Kanholmen hämtas senare och förs till Newcastle.
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 904 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.