Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Edsviken
Hörneå
Hörneå
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vid Stockholms Ångslupsaktiebolags 50-årsjubileum, 1913, S29, 46
* Alla våra Ångslupar, 1994, S137

* Båtologen 4/2012, S221
* Lubrikatorn 4/1989, S16
* Skärgårdsbåten 2/1982, S25
* Skärgårdsbåten 3/1982, S5
* Skärgårdsbåten 4/1990, S24
* Skärgårdsbåten 4/2004, S11
* Skärgårdsbåten 1/2010, S19-21

* Post- och Inrikes Tidningar 1860-07-23
* Aftonbladet 1860-07-24
* Aftonbladet 1860-07-28
* Nya Dagligt Allehanda 1860-08-03
* Aftonbladet 1860-08-04
* Nya Dagligt Allehanda 1860-08-04
* Post- och Inrikes Tidningar 1860-08-06
* Aftonbladet 1860-08-22
* Aftonbladet 1860-08-30
* Nya Dagligt Allehanda 1861-05-16
* Nya Dagligt Allehanda 1864-07-06
* Dagens Nyheter 1867-07-17
* Aftonbladet 1867-07-18
* Nya Dagligt Allehanda 1867-07-18
* Post- och Inrikes Tidningar 1867-07-18
* Dagens Nyheter 1867-07-19
* Aftonbladet 1871-07-26
* Aftonbladet 1872-04-03
* Aftonbladet 1872-04-29
* Nya Dagligt Allehanda 1872-05-11
* Björneborgs Tidning 1873-06-21
* Helsingfors Dagblad 1873-07-11
* Umebladet 1878-07-12
* Härnösandsposten 1886-03-03
* Örnsköldsviks Tidning 1890-07-18

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S116
  Byggd 1860
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 20
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,60 meter -
  Största bredd 3,71 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 64 hk, 47 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1860-08-05 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Edsviken till Edsvikens Ångslupsbolag, Stockholm. Trafik på traden Gustaf III:s staty - Lidingöbro - Stocksund - Ulriksdal - Nora - Edsberg.
  1867-07-14 Kolliderar ca. kl. 21.30 med ångfartyget Wermdö utanför Blockhusudden vid färd från Edsberg mot Stockholm. Orsak till olyckan är att kaptenen på Edsviken inte ser att Wermdö kommer, då de ligger väldigt nära strandkanten och skyms därmed av buskarna på udden. Ingen person skadas vid kollisionen.
  1872-04 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Gustaf III:s staty - Edsberg.
  1872-10 Såld till grosshandlare Johan Edvard Francke, Hörneå AB, Hörnefors och omdöpt till Hörne. Trafik som kombinerad bogser- och passagerarbåt vid Räfsö Ångsågs AB, Räfsö, Björneborg, Finland tills att företagets nya bogserbåt "Räfsö" levereras.
  1873 Flyttas till Hörnefors. Hemort Umeå. Bogser- och passagerarbåt i Umeåområdet.
  1894 Omdöpt till Hörneå.
  1903 Såld till Mo & Domsjö AB, Nordmaling.
  1922 Skrotad vid Norrbyskär.
Tillbaka till Edsvikens Ångslupsbolag
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 918 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.