Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nihon Maru
Karl Johan i Årstaviken, Stockholm 2013-12-30
Karl Johan i Årstaviken, Stockholm 2013-12-30
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 43, sep 1978, S31
* Ångbåten 48, dec 1979, S9
* Redaren 2/1992, S8
* Redaren 1/1997, S12
* Båtologen 2/2012, S93
* Båtologen 6/2012, S392
* Sveriges Skeppslista 1969, S96
* Sveriges Skeppslista 1970, S94
* Sveriges Skeppslista 1971, S92
* Sveriges Skeppslista 1972, S90
* Sveriges Skeppslista 1973, S88
* Sveriges Skeppslista 1980, S48
* Sveriges Skeppslista 1981, S52
* Sveriges Skeppslista 1989, S60
* Sveriges Skeppslista 1992, S68
* Sveriges Skeppslista 1997, S64
* Sveriges Skeppslista 1998, S66
* Sveriges Skeppslista 2001, S70
* Sveriges Skeppslista 2005, S74
* Sveriges Skeppslista 2006, S76
  Byggd 1944
  Varv Berlin, Tyskland
  Varvsnummer -
  Registernr 10993
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFRD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 24,00 meter
  Största bredd - 4,56 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt - 59/17
  Maskineri - 1 x Volvo Penta TAMD 120A
  Effekt - 290 hk, 213 kW
  Toppfart - 12 knop
  Kapacitet - 110 passagerare
  Historik
  1944 Byggdes antagligen på ett varv i Berlin som Nihon Maru till den japanska legationen i Berlin.
  1948 Såld.
  1949 Såld till Västanfläkt AB, Göteborg och omdöpt till Västanfläkt VI. Ombyggd till sightseeingbåt vid Falkenbergs Varv AB, Falkenberg. Ny huvudmaskin, av fabrikat GM, installeras.
  1966 Såld till Evert Helmer Holm, Strömstad och omdöpt till Pluto. Trafik i Strömstads skärgård.
  1977 Såld till Olof Arvid Henry Hassellöf, Smögen och omdöpt till Avant. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, installeras. Trafik på traderna Gravarne - Hasselösund - Tryggö - Ramsvik - Hunnebostrand och Gravarne - Smögen - Fisketången - Malmön.
  1979 Såld till HB Rederi Karl XII, Rindö, Vaxholm och omdöpt till Karl Johan. Ombyggd med ny styrhytt. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120A, 290 hk, 213 kW, installeras. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1985-09-25 Såld till det nybildade Hagelins Charter AB, Stockholm för 644.000 SEK. Charter i Stockholms skärgård.
  1997-02-14 Såld till Ängsholmen Rederi AB, Solna för 0,78 milj kr. Charter i Stockholms skärgård.
  2004-09-11 Utanför Gröna Lund vid färd in mot Strandvägskajen kl. 22:00 blir fartyget påkört i sidan av en mindre fritidsbåt som kommer i hög hastighet. Karl Johan, som har ett 40-tal passagerare ombord, får ett hål i skrovet men kan ta sig till kaj för egen maskin. Fritidsbåtens förare är kraftigt berusad och grips på kajen av polisen för sjöfylleri. Åter i trafik efter reparation.
  2009 Upplagd vid Kummelnäs Varv, Nacka efter att ha blivit underkänd vid en inspektion.
  2011-05-11 Såld till Pierre Thiger, Enhörna.
  2012 Såld till Isabelle Hagbo, Bromma.
  2012-02-26 Såld till Lars Larne, Brandbergen.
Tillbaka till Västanfläkt AB
Tillbaka till HB Rederi Karl XII
Tillbaka till Hagelins Charter AB
Tillbaka till Ängsholmen Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.