Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arla
Arla i Vaxholm 1952-08-15
Arla i Vaxholm 1952-08-15
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2018-01-28 PN

* Skärgårdsbåten 2/1975, S6-7
* Skärgårdsbåten 4/1978, S8
* Skärgårdsbåten 2/1991, S13-15
* Skärgårdsbåten 4/1998, S34-35
* Skärgårdsbåten 1/1999, S21
* Skärgårdsbåten 3/2003, S7-8
* Skärgårdsbåten 4/2003, S28-29
* Skärgårdsbåten 3/2004, S14, 16

* Aftonbladet 1891-06-25
* Dagens Nyheter 1891-06-25
* Nya Dagligt Allehanda 1891-06-25
* Stockholms Dagblad 1891-06-26
* Aftonbladet 1891-06-27
* Nya Dagligt Allehanda 1891-07-01
* Svenska Dagbladet 1900-09-01
* Svenska Dagbladet 1909-09-02
* Dagens Nyheter 1950-07-03

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S22
* Sveriges Skeppslista 1908, S38
* Sveriges Skeppslista 1910, S40
* Sveriges Skeppslista 1911, S38
* Sveriges Skeppslista 1913, S40
* Sveriges Skeppslista 1915, S42
* Sveriges Skeppslista 1919, S42
* Sveriges Skeppslista 1921, S42
* Sveriges Skeppslista 1929, S44
* Sveriges Skeppslista 1933, S44
* Sveriges Skeppslista 1939, S48
* Sveriges Skeppslista 1941, S44
* Sveriges Skeppslista 1943, S44
* Sveriges Skeppslista 1945, S44
* Sveriges Skeppslista 1947, S46
* Sveriges Skeppslista 1949, S50
* Sveriges Skeppslista 1951, S46
* Sveriges Skeppslista 1953, S46
* Sveriges Skeppslista 1955, S48
  Byggd 1891
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 202
  Registernr 2197
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBV, senare SDEO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,37 meter 21,37 meter
  Största bredd 4,77 meter 4,77 meter
  Djupgående 1,45 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 59/42 59/42
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891-06 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Arla till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 34.000 SEK.
  1891-06-26 Insatt i trafik på traden Vaxholm - Margretelund - Marum (Ljusterö). Vår och höst även trafik på traden Stockholm - Vaxholm.
  1899 Traden ändras till Vaxholm - Margretelund - Näs.
  1900-08-30 Får maskinproblem vid färd från Vaxholm mot Näs. Ångslupen Bertha tar över passagerarna och fortsätter färden mot Näs. Arla tar sig in till Stockholm för reparation.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Ny hemort Vaxholm.
  1906 Ny ångpanna installeras. Maskinstyrkan ökas nu till 100 hk, 73 kW
  1918 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm. Trafik till mindre bryggor runt Torsbyfjärden.
  1922 Tillbaka hos Waxholms Nya Ångfartygs AB. Reservbåt.
  1926 Trafik på traden Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö.
  1929 Trafik på traderna Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö och Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
  1930 Trafik på traderna Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö, Saltsjöbaden - Dalarö (Hotellbryggan) och Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
  1935 Trafik på traden Vaxholm - Lindalssundet - Tranvik (Ljusterö).
  1949 Trafik på traden Saltsjöbaden - Fagerholm - Eriksvik (Ingarö).
  1950-07-02 Vid avgångstiden från Saltsjöbaden saknas skeppare ombord. En timme senare kommer han, Carl Edvin Sundin, vinglande på sin cykel. Han ramlar av cykeln tre gånger innan han når bryggan. Passagerarna vägrar åka med en full skeppare så man övertalar en taxibåtsförare i närheten att köra båten. Både skepparen och taxibåtsföraren blir senare polisanmälda. Taxibåtsföraren är inte behörig att köra en så pass stor båt.
  1952 Tjänstgör som extrabåt runt Vaxholm.
  1953 Upplagd vid Hammarbyverken.
  1955-11 Såld till firma Svensson & Hedberg (dotterbolag till AB Persöner), Norrtälje. Skrotas vid Skurubron, Nacka.
  1956-06-12 Firma Svensson & Hedberg intygar att fartyget upphuggits
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1638 fartyg, 882 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.