Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arla
Arla i Vaxholm 1952-08-15
Arla i Vaxholm 1952-08-15
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1951, S4
  Byggd 1891
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 202
  Registernr 2197
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBV, senare SDEO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,37 meter 21,37 meter
  Största bredd 4,80 meter 4,77 meter
  Djupgående - 2,00 meter
  Brt/Nrt - 59/41
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Arla till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Vaxholm - Marum (Ljusterö).
  1901-03-16 Övertas av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB.
  1906 Ny ångpanna installeras. Maskinstyrkan ökas nu till 100 hk, 73 kW
  1918 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö (Torbolaget), Stockholm. Trafik till mindre bryggor runt Torsbyfjärden.
  1922 Tillbaka hos Waxholms Nya Ångfartygs AB. Reservbåt.
  1926 Trafik på traden Saltsjöbaden - Strömma Kanal - Djurö samt Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
  1935 Traden Saltsjöbaden - Dalarö ändras till att gå till Hotellbryggan istället för Vadviken.
  1936 Trafik på traden Vaxholm - Lindalssundet - Tranvik (Ljusterö).
  1950 Trafikerar Saltsjöbaden - Fagerholm (Ingarö).
  1950-07-02 Vid avgångstiden från Saltsjöbaden saknas skeppare ombord. En timme senare kommer han, Carl Edvin Sundin, vinglande på sin cykel. Han ramlar av cykeln tre gånger innan han når bryggan. Passagerarna vägrar åka med en full skeppare så man övertalar en taxibåtsförare att köra båten. Både skepparen och taxibåtsföraren blir senare polisanmälda. Taxibåtsföraren var inte behörig att köra en så pass stor båt.
  1952 Tjänstgör som extrabåt.
  1953 Upplagd vid Hammarbyverken.
  1955-11 Såld till Persöners dotterbolag Svensson & Hedberg, Norrtälje. Skrotas vid Skurubron, Nacka.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.