Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tynningö
Mormor i Lindalssundet, Värmdö 2009-09-10
Mormor i Lindalssundet, Värmdö 2009-09-10
Foto: Monne Sahlberg
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1995, S17
* Båtologen 3/2014, S179
* Skeppsregistret, Norrköping, TEL 2007-08-21, KN

Enligt uppgift vid försäljning, såld till S Engel, Dallas, USA och
Camilla Grunander. Enligt Skeppsregistret endast den senare.

Innan försäljning tog hon 225 passagerare.
  Byggd 1964
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 410
  Registernr 10500
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 6417554
  Signal SKVM
  Systerfartyg Ramsö Skarpö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,88 meter 28,88 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,82 meter
  Djupgående 2,65 meter 2,65 meter
  Brt/Nrt 165/59 163/59
  Maskineri 1 x B&W Alpha 1 x MAN B&W Alpha SL23/30
  Effekt 560 hk, 412 kW 625 hk, 459 kW
  Toppfart 12 knop 12 knop
  Kapacitet 273 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1963-07-08 Beställd med en kontrakterad byggnadskostnad på 739.700 SEK exkl. huvudmaskin.
  1964-03-21 Sjösatt och döpt.
  1964-07-11 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Tynningö till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Byggnadskostnad 1,066 milj SEK. Ankommer till Stockholm på leveransturen som körs av kapten Stig Ekberg. Ankomsten firas både i Vaxholm och Stockholm.
  1988 Ombyggd. Ny huvudmaskin, av fabrikat MAN B&W Alpha, 625 hk, 459 kW, installeras.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1995-08-27 Grundstöter utanför hamnen i Nynäshamn kl. 14.00. Passagerarfartyget Flora evakuerar de 13 passagerarna. Tynningö tar sig loss för egen maskin senare under dagen.
  2004-07-05 Efter nästan 40 års tjänst körs hon till Rindö Marine AB, Rindö och blir upplagd tillsvidare.
  2004-12-13 Åter i trafik, första turen avgår från Vaxholm kl. 06.30 till Strömkajen.
  2005-01-13 Åter upplagd vid Rindö Marin AB, Rindö.
  2007-04-15 Stockholms Sjötrafik AB avslutar sitt drift och bemannings-
uppdrag då fartyget inte ingått i Waxholmsbolagets upphandling.
  2007-06-21 Insatt i trafik under midsommarhelgen. Drift och bemaning av Stockholms Sjötrafik AB. Den 24 juni körs hon åter till Rindö Marine AB, Rindö för vidare uppläggning.
  2007-07-03 Såld kl. 14.00 till Camilla Grunander, Stockholm och Gordon S. Engel, Texas, USA och omdöpt till Mormor.
  2007-09-01 Lämnar Stockholm kl. 23.06 för färd mot Gdansk, Polen, via Södertälje och Kalmar för ombyggnad.
  2007-09-04 Ankommmer kl. 22.05 till Gdansk, Polen. På plats ska senare fyra varv räkna och lägga anbud på ombyggnaden.
  2009-09-10 Återkommer till Stockholm och i väntan på permanent kajplats återförenas hon med sina systerfartyg Ramsö och Skarpö vid Rindö Marine AB, Rindö.
  2013-12-27 Såld till Lova och Christopher Bannister, Stockholm och omdöpt till Tynningö.
  2019-03-04 Såld till Martin och Lisa Grape, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.