Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eskilstuna I
Eskilstuna I i Nedre hamnen, Eskilstuna
Eskilstuna I i Nedre hamnen, Eskilstuna
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Länspumpen 1/1995, S8-12
  Byggd 1886
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 185
  Registernr 1748
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JDLT, senare SFUR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,97 meter -
  Största bredd 6,40 meter -
  Djupgående 2,57 meter -
  Brt/Nrt 212/133 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 160 hk, 118 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885 Beställd av grosshandlaren och chefen för Nyby bruk, Linus Laurentius för leverans den 1 juni 1886.
  1886-07 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Eskilstuna I till Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna. Insatt i nattrafik på traden Stockholm - Eskilstuna.
  1903-02-27 Överförd till Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna när Eskilstuna Rederi AB träder i likvidation.
  1926-02-10 Eskilstuna Nya Rederi AB byter namn till AB Enrab, Enköping och går därefter i likvidation.
  1926-03-01 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskiltuna.
  1927-04-01 Såld till Finland för 40.000 kr men köpet annulleras.
  1928-02-24 Såld till Ångfartygs AB Södermanland, Nyköping för 40.000 kr och omdöpt till Nyköping. Ombyggd. Kommandobryggan flyttas upp på livbåtstaket. Trafik på traden Stockholm - Nyköping - Näfverkvarn - Nprrköping.
  1932-12-21 Upplagd.
  1933-04-03 Såld till Ångfartygs AB Nyköping, Nyköping för 8.000 kr när Ångfartygs AB Södermanland går i konkurs.
  1933-04-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Nyköping - Norrköping.
  1934-04-16 Såld till Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna för 10.000 kr och omdöpt till Kvicksund.
  1934-04-18 Insatt i trafik på traden Arboga - Stockholm.
  1935-03-30 Såld till Gunnar Thorslund, Västerås för 22.500 kr.
  1935-10-08 Överförd till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
  1942-03-12 Köpekontrakt skrivs med direktör Kari Lampén, Helsingfors, Finland som köper fartyget för 30.000 kr under förutsättning att svensk exportlicens bebiljas.
  1942-05-15 Exportlicens beviljas av Statens Trafik Kommission.
  1942-05-26 Såld till direktör Kari Lampén, Helsingfors, Finland för 30.000 kr.
  1942-07-17 Överförd till Laiva OY Lippo, Helsingfors och omdöpt till Seiskari. Insatt i trafik på traden Viborg - Trångsund.
  1943-03-30 Omdöpt till Hangö sedan Laiva OY Lippo övertagits av O.S. Nylund, Helsingfors.
  1943-07 Trafik på traden Helsingfors - Hangö - Dalsbruk - Åbo - Mariehamn.
  1943-07-02 Laiva OY Lioppo fusioneras med Northern Steamships Co Ltd - Pohjolan Höyrylaiva OY (O.S. Nylund), Helsingfors som även övertar fartyget.
  1944-04-08 Såld till Ångbåts AB Åland, Åbo och omdöpt till Åland III. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
  1949 Upplagd.
  1951-02-27 Såld till Birger Björkholm, Åbo för 500.000 FIM för skrotning. Maskin, ångpanna och överbyggnad tas bort innan skrotningen avbryts.
  1951-10-04 Såld till Kasten Konstantin Johansson och Per Ahlkvist, Vestanfjärd. Ombyggd till lastfartyg och döpt till Mona. Motoriserad. Nytt tonnage 148 brt, 77 nrt.
  1952-05 Ombyggnaden klar.
  1954-03-29 Kasten Konstantin Johansson, Vestanfjärd blir ensam ägare till fartyget.
  1956-07-12 Såld till Edvin Alfons Westerlund och Leo Mattsson, Mariehamn för 1 milj FIM.
  1959-02-21 Såld till Elis Anton Sundberg och Runar Jansson, Mariehamn för 1,5 milj FIM.
  1960-05-07 Henrik Adolf Karlsson, Sund köper in sig i partrederiet med en tredjedel.
  1962-01-08 Såld till Georg Johannes Engblom, Kurt Johannes Engblom och Kaj Johan Vilhelm Engblom, Nagu för 2,6 milj FIM.
  1967-07-28 Såld till Stig-Olof Grönroos, Alf Grönroos och Martin Grönroos, Hammarland för 25.000 FIM.
  1968-05-27 Såld till Martin Vilhelm Johansson och Karl-Erik Johansson, Pernå för 20.000 FIM. Trafik som sandskuta på traden Borgå - Helsingfors.
  1974-07 Såld för 4.000 FIM. Lustfartyg. Upplagd vid Tolkis.
  1980-04 Ligger nästan på land i Greböleviken, Dragsfjärd kyrkby, Åbo.
  1981-05 Nedskuren till vattenlinjen i Greböleviken.
Tillbaka till Eskilstuna Rederi AB
Tillbaka till Eskilstuna Nya Rederi AB
Tillbaka till Eskilstuna Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Södermanland
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1627 fartyg, 866 rederier och 108 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.