Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eskilstuna Rederi AB
Eskilstuna Nya Rederi AB
Eskilstuna Rederi AB
Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna startas den 14 maj 1886 av bland annat Linus Laurentius Lidberg, Erik Albert Lundblad och Per Gustaf Luthman för att konkurrera med det några år äldre rederiet Eskilstuna Ångfartygsbolag på traden Eskilstuna - Stockholm. Den 18 februari 1887 går det äldre rederiet in i Eskilstuna Rederi AB som då köper deras två fartyg för 40.000 kr.

Den 27 februari 1903 beslutar man att rederiet ska upplösas. Samma dag bildas ett nytt rederi med namnet Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna som övertar fartygen för totalt 69.000 kr. 1914 övertas aktiemajoriteten av AB Nyman & Schultz, Stockholm och man ändar om rederiet till ett dotterbolag till AB Nyman & Schultz. Den 30 januari och 10 februari 1926 har man bolagstämmor där man beslutar att sätta rederiet i likvidation och samtidigt ändra namn till AB Enrab. Man bildar istället ett nytt rederi med namnet Eskilstuna Rederi AB som den 1 mars 1926 övertar fartygen för totalt 220.000 kr.

  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Eskilstuna I 1886-1928
  Eskilstuna II 1887-1945
  Eskilstuna III 1887-1887
  Sven Rinman 1887-1888
  Garibaldi 1888-1889 Inhyrd
  Sigrid 1890-1890 Inhyrd
  Eskilstuna 1891-1900
  Eskilstuna III 1908-1918
  Ragvald 1917-1920
  Eskil 1917-1946
  Apollo 1920-1923
  Tuna 1923-1946
  Victoria 1928-1928
  Eskilstuna Express 1928-1941
  Kvicksund 1934-1935
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1742 fartyg, 1007 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Juno
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Juno Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1874 vid Motala Mekaniska Werkstads AB som ångfartyg för Motala Ströms Ångfartygs AB. Hon sattes i trafik den 2 maj samma år mellan Stockholm och Göteborg via Göta kanal, samma trad som hon fortfarande trafikerar. Under årens lopp har hon byggts om från ett kombinerat last- och passagerarfartyg till att bara ta passagerare och 1956 fick hon ångmaskinen utbytt mot dieselmotorer. Sedan 2001 tillhör hon Strömma Turism & sjöfart AB och är ett populärt inslag varje sommar längs Sveriges blå band.