Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg VII
Gustafsberg VII på Riddarfjärden, Stockholm 2013-06-08
Gustafsberg VII på Riddarfjärden, Stockholm 2013-06-08
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Porslinsrederiet, 2013, S76-85, 133
  Byggd 1912
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 243
  Registernr 5323
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5314937
  Signal JSQL, numera SGFM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 34,26 meter 34,66 meter
  Största bredd 7,11 meter 7,11 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 202/78 266/105
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Caterpillar 3412 DITA
  Effekt 500 hk, 368 kW 671 hk, 493 kW
  Toppfart 12,9 knop 13,5 knop
  Kapacitet 348 passagerare 260 passagerare
  Historik
  1911-06-10 Beställd av AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter för leverans senast den 1 maj 1912. Kontrakterad byggnadskostnad 155.000 kr.
  1912-03-27 Sjösatt kl. 14.55.
  1912-05-15 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Gustafsberg VII till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1912-05-19 Premiärtur.
  1917-04 Upplagd på grund av kolbrist.
  1919-03 Åter i trafik.
  1921 Passagerarantalet ändras till 405.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg VII.
  1929-04-06 Uthyrd till Westerås - Torshälla Ångbåts AB för 150 kr/dag i 60 dagar. Trafik på traden Stockholm - Västerås. Hon sattes i trafik den 14 juni och avslutade trafiken den 12 augusti.
  1929-08-15 Upplagd.
  1929-12-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 150.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Linanäs - Marum.
  1930 Omdöpt till Saxaren.
  1944-10-22 Kolliderar med en tankbåt som ligger förtöjd på Strömmen.
  1948 Oljeeldning installeras.
  1951-10-14 Grundstöter utanför Vaxholm.
  1955-08-18 Grundstöter utanför Älgö, Saxarfjärden.
  1956-03-04 Fastnar i isen med 34 begravningsgäster ombord. Kommer loss efter 35 timmar.
  1959-06-11 Grundstöter i Baggensstäket under en uthyrningsresa till Gustavsberg. Dras loss av yachten Holiday, som även den hyrts för samma ändamål. Färden fortsätter sedan, om än något försenad, till Gustavsberg. Vid hemfärden väljer man istället att gå runt Värmdö. Orsaken till grundstötningen är att Baggensstäket har slammat igen och inte har muddrats på länge.
  1960-07-27 Vid tillägg vid missar man Saxaröns brygga och kör med full fart in i ett berg intill bryggan.
  1963-06-01 Får maskinhaveri i Tenösund. Lägger sig tvärs över sundet och hindrar då all övrig båttrafik.
  1964-03-01 Grundstöter utanför Stavsnäs. Eftersom kaptenen tror att det är en tjock isbarriär backar han fartyget för att ta sats och köra snabbare framåt. Isbarriären visar sig istället vara ett grund. Flera av passagerarna ramlar omkull.
  1964-05-21 Grundstöter vid Stor-Kråns brygga i Saxarfjärden. Fartyget tar in vatten och kaptenen kör till närmsta brygga där passagerarna får gå av. Passagerarna hinner precis iland när fartyget får kraftig slagsida och lägger sig på 4 meters djup.
  1964-06 Det sjunkna fartyget sålt till studenterna och ångbåtsentusiasterna Staffan Lindhé och Hans Johansson för 1.200 kr.
  1964-07-30 Fartyget bärgas med hjälp av Stockholms stads pontonkran Lodbrok. Bogseras in till Ytterbystrands brygga av flodsprutan S:t Erik där ångfartyget görs rent.
  1964-09-05 Lämnar Resarö för egen maskin och går in till Strandvägen i Stockholm där fartyget visas upp för allmänheten. Hon repareras och och upprustas vid Ekensbergs varv för 40.000 SEK.
  1966-05 Staffan Lindhé blir ensam ägare.
  1966-12-10 Rederi AB Saxaren bildas och övertar fartyget som gör sin premiärtur.
  1972-09 Såld till Nöjes AB Logdans, Boden för 95.000 kr som tänker bedriva danskryssningar. Fartyget är dock i allt för dålig kondition och blir liggande oanvänd i Luleå hela vintern.
  1973 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 125.000 kr med ekonomisk hjälp av Stiftelsen Skärgårdsbåten. Bogseringen från Luleå till Stockholm kostar 15.000 kr och utförs av bogserbåten Aggö. Ombyggd och renoverad på Finnboda varv för 1,5 milj SEK
  1974 Överförd till Rederi AB Diana, Stockholm och åter döpt till Gustafsberg VII. Chartertrafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  1974-06-15 Deltar vid HKH Prinsessan Christina och Tord Magnussons bröllop genom att transportera prinsessparet och bröllopsgäster från Riddarholmskajen, Stockholm till Drottningholms slott.
  1985 Överförd till Rederi AB Sjöfröken, Stockholm.
  1985 Motoriserad vid Dockstavarvet, Docksta. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3412 DITA, 550 hk, 405 kW, installeras. Ångmaskinen lämnas till Oskarshamns sjöfartsmuseum.
  1988-03 Överförd till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  2005 Drift och bemanning övertas av Nybrovikens Rederi AB, Vagnhärad.
  2013-06-08 Deltar vid HKH Prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills bröllop genom att transportera bröllopsgäster från Riddarholmskajen, Stockholm till Drottningholms slott.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Nybrovikens Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.