Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Centralfärjan 1
Centralfärjan 1 på Strömmen, Stockholm
Centralfärjan 1 på Strömmen, Stockholm
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1901
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 294
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Centralfärjan 2
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,31 meter 13,31 meter
  Största bredd 4,22 meter 4,22 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 30 hk, 22 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 88 passagerare -
  Historik
  1901-11-13 Sjösatt kl. 08.30.
  1901-11-20 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Centralfärjan 1 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1901-11-21 Insatt i trafik på traden Gustav III:s staty - Nationalmuseum.
  1911-06-03 Vid ankomst till Södra Blasieholmskajen ca. kl. 15.30 får den 14-årige polettpojken foten krossad mellan färjan och kajen. Pojken förs med ambulans till Serafimerlasarettet.
  1935 Trafiken på traden Gustav III:s staty - Nationalmuseum upphör efter att militären lagt ut en pontonbro mellan Skeppsbron och Kungsträdgården.
  1936 Upplagd.
  1950-07 Såld till AB Järnmontering, Limhamn, Malmö efter att först ha monterat bort maskineriet och skrotat överbyggnaden.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.