Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Havsvinden
Rödlöga vid Waldemarsudde, Stockholm 2017-08-25
Rödlöga vid Waldemarsudde, Stockholm 2017-08-25
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet. Läst 2017-01-06 PN
* Skärgårdsbåten 2/2009, S9-23
* SVD, ART, 1967-06-26, Monne Sahlberg, PN
* Expressen, ART, 1975-11-30, Monne Sahlberg, PN
* Redaren 5/1990, S13-14
* Redaren 2/1991, S20
* SSRS Årsbok 1976, S67
* Båtologen 3/2016, S187
* Sveriges Skeppslista 1955, S116
* Sveriges Skeppslista 1957, S118
* Sveriges Skeppslista 1958, S124
* Sveriges Skeppslista 1959, S124
* Sveriges Skeppslista 1960, S124
  Byggd 1951
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 734
  Registernr 9241
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFTX
  Systerfartyg Björnön
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,71 meter 26,00 meter
  Största bredd 5,16 meter 5,16 meter
  Djupgående 0,95 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 94/74 84/43
  Maskineri 2 x GM 2 x Scania DSI 9 SV
  Effekt 330 hk, 243 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 17 knop 17 knop
  Kapacitet 241 passagerare 125 passagerare
  Historik
  1950 Beställd av AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor (Johnsonkoncernen), Nynäshamn.
  1951-05 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Havsvinden till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor. På originalritningen har fartyget en låg styrhytt. Denna godkänns inte av fartygsinspektionen utan får höjas med 1,5 meter. Vid leveransen vill inte beställaren ha nybygget eftersom generalkonsul Axel Ax:son Johnson tycker att fartyget är för fult. Byggnadskostnad 350.000 SEK.
  1951-06-11 Såld till AB Pegasus, Stockholm för 250.000 SEK och omdöpt till Rödlöga.
  1951-07-13 Uthyrd till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Under dagen anordnas en demonstrationstur i närvaro av bl a kommerserådet C.P. Engblom, direktör E. Olin vid Finnboda Varf och förste fartygsinspektör L. Borg.
  1953 Det omålade silvergrå skrovet målas vitt.
  1959-02-28 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 132.700 SEK.
  1964-10-01 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 225.000 SEK.
  1967 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 R82A, 460 hk, 338 kW, installeras.
  1967-06-25 Börjar på kvällen helt plöstligt att ta in vatten under färd in mot Stockholm. Man sätter igång länspumpning av fartyget och fortsätter sakta färden. Vid Blockhusudden kl. 21.30 ansluter Ramsö som tar över de runt 100 passagerarna. Rödlöga bogseras sedan till Finnboda varv, Nacka för reparation.
  1975-11-29 Grundstöter på Mysingen efter att ha kört vilse i mörkret vid färd mot Dalarö. Man backar loss men eftersom vatten börjar forsa in i fören kör man mot en upplyst plats som visar sig vara Gruvbryggan på Utö. Strax utanför Gruvbryggan grundstöter man dock ytterligare en gång. Några båtar från Utö som upptäcker grundstötningen kommer till undsättning, drar loss faryget och bogserar det till land. Länspumpas och bogseras till Boghammar Marin AB, Lidingö av räddningskryssaren Wilh. R. Lundgren från SSRS Möja. Ersätts av Rånö och Silverö under varvsvistelsen.
  1990-10-06 Sista turen för Waxholms Ångfartygs AB.
  1990-11-12 Såld till Trälhavets Rederi AB, Åkersberga för 900.000 SEK. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Österskär.
  1993 Såld till Novell Ekonomiförståelse AB för 1,250 milj SEK. I samband med köpet tecknas ett leasingavtal på 10 år för fortsatt verksamhet inom Trälhavets Rederi AB som övergår till beställnings- och chartertrafik.
  1995-06-10 Grundstöter vid Grinda och får bland annat skador på babords roder som går in i skrovet och orsakar en läcka. Fartyget tätas och körs till Boghammar Marin AB, Lidingö för reparation och roderbyte.
  1995-06-14 Fartyget lämnar Boghammar Marin AB och återinsätts i trafik.
  1996-06-27 Såld till Ingemar Ehrenström, Österskär för 1.084.451 SEK. I samband med köpet tecknas ett leasingavtal på 10 år för fortsatt verksamhet inom Trälhavets Rederi AB.
  1999-10-10 Grundstöter vid 01-tiden på morgonen strax utanför Öregrund vid en charterresa mellan Stockholm och Öregrund med drygt 100 passagerare ombord. Fartyget tar sig loss för egen maskin men propellern är skadad och fartyget tar in vatten. Man kan dock köra den återstående biten in till Öregrund där passagerarna får gå av.
  1999 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 9 SV, 600 hk, 441 kW, installeras.
  ? Nytt passagerarcertifikat för 125 passagerare.
  2016-03-04 Såld till Solbrännan Serverings AB, Österskär.
  2016-03-16 Såld till Ängsholmen Rederi AB, Bromma. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
Tillbaka till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor
Tillbaka till AB Pegasus
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Trälhavets Rederi AB
Tillbaka till Ängsholmen Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.