Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ekholmen
Säbyholm vid Bunkvik, Nämdö ca. 1910
Säbyholm vid Bunkvik, Nämdö ca. 1910
Foto: Axel Funke. Från Lars-Åke Larssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1864
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 110
  Registernr 2676
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVD, senare SEUD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,69 meter 28,69 meter
  Största bredd 4,97 meter 4,97 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,89 meter
  Brt/Nrt - 102/65
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Ekholmen till Bockholmssunds Ångfartygsbolag, Stockholm. Byggnadskostnad 33.000 kr.
  1876 Omdöpt till Örsundsbro.
  1879 Såld till det nystartade Södertelje Ångbåtsbolag för 15.000 kr och omdöpt till Södertelje.
  1890 Ombyggd. Ny ångmaskin installeras.
  1895 Såld till Ångbåts AB Gamla Svartsjölandet för 27.500 kr och omdöpt till Säbyholm.
  1917 Såld till Ångfartygs AB Söderfjärden, Vansö, Strängnäs när Ångbåts AB Gamla Svartsjölandet gick upp i Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja. Omdöpt till Helgarö. Trafik på traden Helgarö - Björsund - Västerås.
  1918-05 Grundstöter vid Ridö vid färd in mot Västerås. Fartyget tar sig inte loss för egen maskin utan man tvingas begära assistans av s/s Engsö som utan större problem drar loss fartyget. Inga skador uppkommer på skrovet.
  1918-10-28 Kantrar vid Kingslöts brygga vid Söderfjärden i Mälaren. Inga människor omkommer men tre kor drunknar. Ett par timmar efter förlisningen exploderar en större, sluten karbidburk i maskinrummet och ett stort hål uppkommer i fartygssidan. Orsaken till själva olyckan är att fartyget lastats för hårt på däck och har för lite gods i lastrummet. Fartyget bärgas senare av Transportbolagets bärgningsångare Rosa. Kostnad för bärgningen 17.000 kr.
  1919 Reparerad och ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm för 232.571 kr och 21 öre!
  1922-02-28 Ångfartygs AB Söderfjärden försätts i konkurs. Kostnaden för reparationerna och ombyggnaden blev helt enkelt för stora för rederiet.
  1922-07 Såld på exekutiv auktion till J.A. Jonson, Helgarö, tidigare aktieägare i Ångfartygs AB Söderfjärden, för 45.200 kr.
  1923 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 50.000 kr.
  1933 Uthyrd under sommaren till kapten Jacob F Malm, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Sandviken - Kvarsebo.
  1934-12-31 Såld till Gunnar Torslund, Västerås för 2.000 kr. Fortsatt uthyrd till Jacob F Malm, Norrköping.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 2.000 kr. Fortsatt uthyrd till Jacob F Malm, Norrköping.
  1936-04 Omdöpt till Barbro.
  1938-09-15 Såld till kapten Jacob F Malm, Norrköping för 5.000 kr.
  1941-07-26 Grundstöter i tät dimma kl. 05.15 utanför Nävekvarns brygga. Fartyget får kraftig slagsida och de första försöken att dra loss ångaren misslyckas. Bärgas en månad senare och förs till varv för reparation.
  1949-04 Upplagd efter att Jacob F Malm avlidit.
  1950-03-09 Såld till Holmens Bruks & Fabriks AB, Hallstavik för 10.000 kr för att användas som logementfartyg. Maskin och panna uttagna.
  1956 Skrotad av O A Bloms Järnvaru AB vid Grisslehamns varv.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Södertelje Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångbåts AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Söderfjärden
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.