Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/191
Nisse i Marstrand 2012-07-22
Nisse i Marstrand 2012-07-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* NIls-Henrik Krokstedt, EMA, 2005-05-21 PN
* Lubrikatorn 2/1989, S22-23
* Lubrikatorn 1/1990, S8
* Lubrikatorn 1/2001, S22
* Båtologen 5/1976, S239
* Båtologen 3/1984, S104
* Båtologen 4/1985, S164
* Båtologen 3/1994, S132
* Båtologen 5/1994, S230
* Båtologen 6/1998, S301
  Byggd 1956
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 383
  Registernr 10948
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAF
  Systerfartyg Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197 Färja 61/205
Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 30,01 meter
  Största bredd - 8,15 meter
  Djupgående - 3,00 meter
  Brt/Nrt 128/52 112/-
  Maskineri 3 x Volvo Penta MD 96 Scania DSI
  Effekt - 325 hk, 239 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - 329 passagerare
   - - personbilar
  Historik
  1956-09-01 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Färja 61/191 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Får även det inofficiella namnet "Svanö".
  1956-09-04 Lämnar Kristinehamn kl. 05.10 på leveransturen mot Kramfors.
  1956-09-20 Ankommer till Lunde varv, Lunde efter att ha gått från Kristinehamn via Göteborg, Landskrona och Öregrund.
  1956-09-29 Insatt i trafik på leden Strömnäs - Svanö, Kramfors.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1982-10-21 Kör den sista turen på leden Strömnäs - Svanö.
  1983 Såld till Waxholms Rederi AB, Vaxholm för 350.000 SEK och omdöpt till Express.
  1985 Såld till Öhrns Sjötransporter AB, Vaxholm för 0,35 milj SEK och omdöpt till Renat.
  1994 Såld till Hasse Möller, Huddinge.
  1994 Såld till Dykeri & Markentreprenad i Karlshamn AB, Karlshamn och omdöpt till Nisse.
  1998 Dykeri & Markentreprenad i Karlshamn AB byter namn till Sjögrip Muddrings AB, Karlshamn.
  1998 Såld till Kungälvs kommun, Marstrand. Trafik i Marstrand, leden Koön - Marstrandsön samt entreprenadarbeten.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
Tillbaka till Kungälvs kommun
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.